Pembaca Blog Ini...

Tuesday, March 4, 2014

Ketam Gulai Selamba

Hari ni Terengganu cuti umum. Tidur je lah. Macam nak pi opis siapkan kerja tapi kang macam poyo ya rabbul alamin pula hari kerja sibuk nak balik awal. Hari cuti sibuk nak pi kerja pulak. Hahahaha

Hari ni pepagi cik abang pi cycling. Pukul 8 dah gerak. Saya sambung tidur. Tengahari baru bangun. Cik abang lapar. Dia tengah jemur baju masa saya baru bangun tidur. Mana lah nak dapat suami rajin macam tu.. (bodek)

Macam biasa kalau hari cuti, bangun je mesti kena masak terus sebab cik abang udah lapar. hahahaha.. Apa ada dalam peti ais? Ada ketam sekilo. Cik abang dah siap cuci bersih. Saya pun fikir nak masak apa lah ni? Ketam masak emak cili api lah. Sekali godak2 tak cukup bahan. Cili api takde, serai kat belakang rumah belum amik lagi. Kunyit hidup pun tak de. Nak suruh cik abang pi pasar kang kena marah kang sesaja je. Dah lah dia penat jemur baju tu.. haha

Saya pun blend bawang besar jenis kuning tu sebijik. Buh dalam kuali. Masukkan santan sekotak kecik. Masuk serbuk cili 4 sudu, serbuk kunyit 2 sudu. Asam keping. Buh air sikit. Buka api. Pepandai buat resepi sendiri. Pakai apa yang ada ajelah. Bila dah mendidih, masuk ketam 5 ekor kot. Ketamnya bapak laaaa besar. Isi penuh. Ini mesti ketam malas workout ni.. Waahahahah.. Tah kat mana tah cik abang beli. Semalam makan udang besoooo.. Puas hati. Alhamdulillah.... 

Masaklah ketam tu sampai tukar warna. Cik abang tolong ambik serai. Ketuk serai, masukkan dalam kuali, Buh garam lah..

Siap! Cik abang duk makan dari jam 2.30 sampai dah nak 3.30 petang. Kena berhenti sebab belum solat Zuhur lagi. hahahaha.. Kemain lah selera dia makan. Saya tak berapa sangat sebab malas nak gigit. Sakit mulut.. Saya makan bahagian isi badan aje. Kat sepit2 tu semua saya bagi cik abang. 


No comments: