Pembaca Blog Ini...

Wednesday, October 22, 2008

Kekayaan bukanlah segalanya..........



Semalam saya tak pergi kerja.. Saya tak de mood..
Hahah.. suka hati mak pak hang je ye tak nak pergi kerja ye..
sebenarnya saya sesaja je cuti laaaa.... ye lah, kerja kerja kuat ni kan tak bagus untuk kesihatan..


Mesti ada jugak masa cuti kan..

Bila saya fikir-fikir, kalau satu hari nanti saya menjadi kaya raya..
adakah saya dah boleh berhenti kerja?
adakah saya boleh duduk goyang kaki di rumah sambil menonton tv aje?
adakah saya boleh membeli apa saja yang terlintas di fikiran saya ini?

hmmm...

semalam jugak lah, saya menonton Astro channel 702 (kalau tak silap)~ alaaaa..yang ada cerita pasal celebriti hollywood tu.. THS ..

Semalam THS cover pasal Donald Trump..
Siapakah Donald TRump??
Hampir semua orang kenal dia ni..

Saya pula tahu tentang kewujudan dia ni masa rancangan The Apprentice musim pertama..

Hehe.. Saya dulu bukan lah seorang yang "kaki TV" ~saya juga ala ala katak bawah tempurung gitu........

Saya saksikan dalam THS, siapa kah Donald Trumph.. Berdasarkan profil nya dalam THS tu..

kejayaan..jatuh bangun nye dalam dunia perniagaan hartanah..risiko yang ditanggung semasa krisis ekonomi sekitar awal 1990-an.. tentang kekayaan nya kini...kehidupan peribadinya

Saya bayangkan dia memiliki segala-galanya yang dia mahukan..

keluarga (banyak kali kahwin..ada anak ramai .. hehhe)
kemasyhuran... (satu dunia kenal dia)
kebijaksanaan..
bernasib baik...
dan paling penting dia ada kekayaan..
kekayaan (aset beratus billion)

Tapi.. satu perkara.. dia masih bekerja 24 jam untuk memastikan kekayaan itu kekal miliknya... Maknanya..walaupun saya sah kaya nanti, saya mesti jugak bekerja untuk mengekalkan kekayaan itu?

Benarkah?

Walau apapun, bagi kita dari perspektif Islam..
Kekayaan bukan lah segalanya..
Kekayaan bukan lah menjamin ketenangan hati..
Kekayaan bukanlah sesuatu yaang boleh dibanggakan..
Kerana..segala yang ada di muka bumi ini..
Kekayaan..
Kebahagiaan..
malahan, nyawa kita ini pun adalah milik Allah..

Bila-bila masa, kalau DIA inginkan, dia berhak mengambilnya semula dari kita..

Aduh.. Insaf.. insaf..

Ok lah.. nak solat Asar ye...

Dah lewat dah ni..


3 comments:

~Eila @ Along~ said...

kekayaan bukan penentu bahagia..itu yg penting...

Tulip said...

org kata, kalu jd kaya, hati x berapa tenang sgt..asyik teringat duit,nk spend apa,takut kena rompak,takut mcm2 hehhee..tp xtau la betol atau tdk..coz x penah jd kaya lg hahaha

norainiammran said...

hmm.. kita semestinya syukur dengan apa yang ada ... dan kita berusaha menjadi yang lebih baik di masa akan datang...