Pembaca Blog Ini...

Thursday, January 23, 2014

Nikmat

Ada jiran saya mulut dia boleh tahan lah manis dan 'sangat' berbudi bahasa.
Tak padan dengan tua. Dia cakap....

"Takde nikmat hidup kalau tak de anak.."

"Agaknya _____ dah mati kot tu pasal takde anak.."

Betul lah kot takde nikmat hidup kalau takde anak.
Dah tu, kalau dah memang Allah tak bagi anak takkan Allah tak bagi nikmat hidup yang lain kot?
Allah Maha Pemberi... 
Anak je ke nikmat Allah?
Lain-lain bukan nikmat Allah?

Yang kau nampak macam takde nikmat.
Tapi, nikmat yang yang ada kau tak nampak.
Siap komen orang mati tak mati bagai.. 

Kau rasa macam takde nikmat?
Sebab tu Allah beri kau anak.
Kot kalau kau takde anak,
ko boleh jadi gila ke kan sebab kau tak rasa nikmat hidup kalau kau takde anak.
Hahahaha.. (pusing-pusing dah ayat aku)

Kau lupa agaknya anak-anak kau yang comel lote tu siapa yang beri?
Tak ingat ke pinjaman Allah aje semata-mata?
Bila-bila masa Allah nak ambil, Dia boleh ambil. Tak ingat? Lupa?

Bak kata Ayu blog, orang macam ni bercakap macam takde iman. 
Allah beri nikmat anak pun kau boleh jadi takbur. Kesian!
Lebih baik tak rasa nikmat, dari hidup pun kufur rahmat.

"Mesti belakang-belakang kita dia kutuk kita takde anak kan?"

Garu kepala. Keliru sikit. Apesal pulak lah kau nak kutuk?
Bukan sengaja-sengaja tak mau anak.
Dah Allah tak nak kasi lagi.

Aku takde anak ni, jadi kudis kat kau?
Sesak ke nafas kau tengok aku takde anak?
Atau aku takde anak ni kau kena bayar ansuran kat bank setiap bulan yang kau susah hati sangat?
Ada ke aku kacau kau nak menikmati nikmat anak tu?
Asyik nak mengata orang je...

Apa daaaa manusia macam ni?
Mental block? atau Mentel block?

Ini bukan entri emo tau! Sikit pun tidak.

Kitorang yang takde anak atau beranak lambat ni
ditakdirkan Allah untuk ada kekuatan hati yang extra.

Nikmat juga tu. Hehehe..
Takde hal pun nak cakap apa-apa.
Memang hak masing-masing.
Kadang-kadang mulut kita ni laju sangat. 
Tak fikir pun sebelum cakap.

Saya dah biasa dah orang cakap macam-macam.
Tapi, yang ni macam kena amik hal sikit sebab
macam dah teruk sangat dia punya takbur tu.

Apalah yang kita duk risaukan sangat apa yang Allah tak beri,
sedangkan Allah dah beri kita macam-macam?
Rezeki kita tak sama.
Bersyukur lah...

Sekadar untuk renungan bersama dan mengingatkan diri sendiri juga.

Semoga kita tak takbur dan kufur nikmat.

Wallahualam...

1 comment:

Sidratul Muntaha said...

aku bersin weih tak henti tadi..
dalam ati aku cakap..
sapelah petik nama aku ni..
ko rupenya.
ahahhahaa
wei..
aku ramai kawan mcm ko..
what to do?!
ade anak pun ujian..
takde anak pun ujian
idup ni ujian weih..
Dia bagi nyawa, bagi senang, bagi susah seme nak test iman..
bila iman kong kali kong
tu yg bercakap gaya takde iman dah..

iman kan tak dapat diwarisikan ain..kan?