Pembaca Blog Ini...

Friday, November 6, 2009

Banjir.. Banjir.. Banjir

Petang tadi hujan berhenti sikit.
Pi jalan-jalan kat luar kejap.

Cik abang kata musim hujan ni ada ikan air tawar.
Terus je siap-siap pergi cari ikan air tawar.
Sedap kan kalau ikan air tawar tu goreng makan panas-panas.
Ratah gitu je..
Nikmat.. nikmat..

Malangnya, jalan pun naik air dah.

Cik abang kan degil tau. Dia nak lalu jugak.
Air naik sampai nak tenggelamkan jambatan dah.
Eee.. kang rosak kereta ahkak kang..
Hahahhaa Gile budget betul bini gini kan.
Ah.. kata orang beringat sebelum kena kan.

Kesian tengok mangsa banjir.
Rumah tenggelam.

Rumah ayah kawan baik cik abang pun jadi mangsa.
Separuh rumah ditenggelami air.

Ini surau depan rumah kawan baik cik abang tu.

Tapi, mereka mungkin dah biasa dah.
Tetiap tahun, bila musim tengkujuh mesti rumah mereka naik air.
Mereka dah bersedia la dengan semua ini.

Budak-budak siap main air lagi.
Ada yang bawa pelampung lagi.
Hahahaha...
Kalau ikutkan hati, saya dan cik abang pun
nak join budak-budak ni main air.
Tapi takkan laaaa kan.
Lagipun, air banjir ni bukan kita tahu.
Tah air dari jamban orang ke,
tah air najis lembu, ayam, kambing..
Eeeee.... tak tergamak!

Dah tak boleh nak pergi beli ikan, kita pi je Jabi.
Makan sate.
Hahaahahahahancus diet!!
Tak pe.. Esok diet balik...

~Semoga semua mangsa banjir tabah menghadapi ujian Allah ini.
Amin

5 comments:

honeylanz said...

pantai timur cepat aja banjir nye... tp sejuk je musim hujan...

zh-ena said...

musim hujan kan skang nie..kesian tgk yg umah kena banjir tu..

~ain said...

has.. mmg sejuk je.. nasib baik laa rumah ain area tinggi. tak de laa kena banjir. tapi nak pi keje kena pi jalan jauh laa kalau air naik atas jalan.

ena.. kita je kesian. diorang dah biasa.. dah macam pesta air je ain tengok.. heheh

Zura said...

sateeee...nk cikit...

dasat erk banjirnye...kalu dh biase hadapi xkesah kot...drg pun dh th...klau zura kat sini mahunye gelabah giler...

~ain said...

zura.. sate kat sini murah dan sedap!! kegemaran pak mertuaku.. hahahha

kalau kita yang tak pernah dilanda banjir, mesti sedih bukan kepalang..