Pembaca Blog Ini...

Friday, September 17, 2010

Sepuluh Kilo

Kampung mak kat Melaka tu dekat dengan laut.
Uncle (baju batik) datang memalam buta, bawa ikan cencaru segar.

Sangat segar. Mata putih lagi..
Baru naik dari laut. Harga RM7 sekilo.
Uncle beli 10 kilo. Banyak, beb!

Kitorang decide nak bakar kosong, cicah air asam dengan sambal kicap!
Huiiiiiiiiiiiii....
Ikan baru memang sedap.
Lain dari ikan yang dah dua tiga hari simpan dalam peti.
Tapi, kalau kat Terengganu lagi murah kot.
Alah... ye laaaa Terenggan kan banyak ikan. Saya suka makan ikan.
Dulu, ayah ada kata nanti saya akan kawin dengan nelayan Terengganu.
Ye laaa.. sebab saya suka sangat makan ikan.



Akhirnya..
saya memang berkahwin dengan orang Terengganu.
Tapi, bukan nelayan laaaaaa.....



Nak buat macam mana.
Tak dak nelayan yang sudi!



(Terhutang budi dengan nelayan sebab mereka bawa naik ikan kegemaran saya)

=D

6 comments:

Sidratul Muntaha said...

caru
belah belakang ltk sambal kunyit dgn cili rempah
perghh
bakar!
pastu cicah air asam!
mmg bertambah2 nasik!

zaza said...

slm beraya.. he2... rindu kat ain.

~ain said...

ayu.. bakar kosong pun dah sodap. orang pantai timur panggil ike konge..ko-nge (begitu sebutannya)

~ain said...

kak zaza.. rindu akak juga! Selamat hari raya, kak........

Zura said...

uuuu...sedapnye ikan bakar tue...

~ain said...

mmg sedap.. dpt makan banyak.