Pembaca Blog Ini...

Monday, September 27, 2010

"Untuk meningkatkan jati diri......"

Masih segar dalam ingatan, semasa saya menerima sepucuk surat dari HR tempat saya bekerja sebelum ini. Surat itu mengarahkan saya bertugas di Ipoh dalam tempoh tiga bulan untuk tujuan latihan. Oh, kenapa Ipoh... Kenapa tak kat KL saja?


Ketika itu, saya seperti hilang arah tujuan. Sedih bukan kepalang. Sudahlah sendirian, tidak ada saudara mara di Ipoh. Saya menghantar sepucuk surat rayuan meminta kelonggaran. Malang sekali, pihak HR menolak rayuan saya dengan alasan, "Untuk meningkatkan jati diri......"


Ayah mak dan adik-adik menghantar saya ke Ipoh secara gamble. Tanpa kenal sesiapa di sana. Tempat tinggal? Hmmm.. pada mulanya ayah mencadangkan saya tinggal di rumah sepasang suami isteri yang sudah tua. Dari mana ayah mengenali nenek dan atuk itu, saya pun tidak berapa ingat. Apa yang saya ingat, anak-anak mereka sudah berkeluarga dan tinggal sendiri. Masalahnya di rumah tersebut payah nak dapat bas atau teksi ke pejabat saya di Greentown Mall, Ipoh tu. Masa tu, dah set dalam kepala. Nak pinjam kereta cik abang (masa tu tunang aaa) nak drive sendiri. Tapi, macam-macam perkara nak fikir. Sudahlah aku ni buta jalan. kang sesat laaaaaaaaaaaaa accident aaaaaaa... Macam-macam bermain dalam fikiran.


Mak ayah seakan memahami keserabutan dalam kepala saya. Mungkin ianya jelas kelihatan di dahi (kerutan yang beribu-ribu) hahahahaha... Akhirnya, sudah rezeki saya. Kami bertemu dengan tuan kedai makan yang secara kebetulan mempunyai dorm untuk disewa. Tempat itu tidak berapa jauh dari Greentown Mall, Ipoh. Saya boleh berjalan kaki ke pejabat. Syukur!!!! Tidak perlu pinjam kereta, tidak perlu accident.. HAHAHAHA


Saya menyewa bersama beberapa orang pelajar Kolej Komuniti Perak (kalau tak silap). Malam hari, mereka minta saya mengajar mereka Bahasa Inggeris. Lawak pun ada. Berkawan dengan budak-budak... Hahahaha. BELASAH.......... Tapi, mereka sibuk dengan kuliah mereka. Kadang-kadang, hari minggu saya keseorangan. Sorang-sorang dalam bilik. Pandang lantai, pandang dinding. Tapi, selalunya saya gemar memandang siling lalu tertidur. Kadang-kadang menangis gak.. Hahaha... Cik abang selalu kata saya "Lenjo..." (manja)~ memang kot.


Kawan-kawan sepejabat yang dihantar latihan di sekitar KL, selalu menelefon dan sms bertanya khabar. Memberi semangat, agar saya boleh terus bertahan. Malah bapa mertua (ketika itu masih bakal) juga menelefon meminta saya bersabar dan bertahan. Katanya, "Tiga bulan tidaklah terlalu lama..."


Benar, tiga bulan tidak lah lama. Kerja di pejabat memang sangat banyak ketika itu. Menguruskan tapak promosi di dalam dan si sekitar Greentown Mall memberi beberapa kelebihan kepada saya. Kerja tiap-tiap bulan kutip duit sewa tapak. Sama ada keluar ke tapak promosi yang disewa untuk menuntut bayaran sewa, atau penyewa akan datang ke pejabat untuk bayar di pejabat. Orang kenal saya maka bila nak beli barang, dapat harga murah. Pegang duit berpuluh ribu setiap hari terutamanya di awal bulan. Terketar-ketar tangan, terus masuk dalam peti besi..


Banyak pengalaman saya timba di Greentown Mall, Ipoh.. Pengalaman kerja berurusan dengan pelbagai jenis orang. Itu belum lagi pengalaman kena ragut.. Alahai... macam-macam. Tapi, saya berterima kasih kepada Pengawai HR (tak boleh sebut nama kat sini) kerana membantu @ memaksa saya meningkatkan jati diri saya dengan menghantar saya bekerja ke Ipoh. Siap kasi elaun perantau lagi.. (hahaha namanya bukan elaun perantau. Saya je yang sesaje buh nama gitu). Sebelum ni, saya siap kutuk lagi Pegawai HR tu tak berhati perut laaa.. apa laaa... Bila balik KL balik, saya terus jumpa dia ucapkan terima kasih. hehehhehe


Bagus kan merantau ni sebenarnya. Memang dapat meningkatkan jati diri. Berdikari..... Perut lapar, pepandai cari makan sendiri. Tidak seperti sesetengah orang yang tak pernah rasa hidup merantau. Yang tak pernah rasa hidup berjauhan macam tak de orang sayang. Balik rumah mak, minta lauk dah siap masak. Sahur makan roti pun cerita kat mak pak.... Mak pak pulak marah-marah sebab laki dia tak bagi makan.. Apa daaaaaaaaaa itu macam.. (eh, melalut pulak)


Saya memang hidup merantau dari dulu. Sejak tingkatan satu sampai tiga ayah dah hantar duduk asrama di Sg Buluh. Lepas PMR pindah sekolah asrama ke Terengganu pulak. Lepas SPM, duduk rumah kejap.. Lepas tu, dapat offer ke UiTM Segamat.. Habis UiTM Segamat, sambung di UiTM Shah Alam. Kerja di tadika kejap lepas tu kerja di KL (masa ni dalam 1 tahun lebih je duduk kat rumah mak lama sket dari selalu). Kemudian, dapat tawaran kerja di Terengganu, berkahwin dan sampai sekarang di Terengganu. Setiap kali pi tempat baru, memang akan nangis seposen dua. Bila mak ayah hantar balik asrama, hidung berair.. Mata bergenang air mata. Kalau tak tahan, memang tekup bantal kat muka nangis bagai nak rak.. Ahhahah... Mak ayah pedulik apa.. Ko tetap kena pergi jugak.


Saya tak ramai kawan di kawasan perumahan di Serdang tu. Tapi, saya ada kawan serata Malaysia. Johor, Negeri Sembilan, Melaka, Perak, Terengganu, Kelantan, Selangor, KL, Kedh, Penang, Perlis... Semua saya ada kawan....... Kelebihan merantau kan?


Walaupun saya 'lenjo' bak kata cik abang.. Saya ada pengalaman duduk di lebih 5 tempat yang berbeza. Korang ada ke? (Tetiba nak berlagak pulak).


Kalau korang ada anak, ajar-ajar lah anak-anak tu merantau sikit. Baru pandai berdikari. Biar belajar hidup sendiri. Baru kuat jati diri. Barulah kalau dah kahwin nanti nak pi mana-mana tak yah ajak orang lain. Boleh pergi sendiri je. Tak bergantung sangat pada orang. Terutamanya, kalau kita tu anak lelaki. Lelaki tidak boleh tidak.. harus lebih kuat hati diri berbanding wanita. Harus!


Biar lah anak tu nangis sket pun (macam saya), lama-lama dia biasa laaa tu. Takkan nak nangis tak henti-henti kan? Kadang-kadang merantau ni juga boleh buat kita lebih menghargai mak ayah kita kan? Bila dah berjauhan baru rasa betapa nya kita sayang kat orang tua kita. Betapa banyak pengorbanan mak pak kita buat untuk kita. Kalau dah hari-hari duk sama-sama. Dah berkawin beranak pinak pun duduk sama mak pak, bila nak rasa rindu? Rindu tu kan tanda sayang......


Jadi, merantaulah......... Anda akan rasa nikmatnya!

2 comments:

CkDs AhRa said...

merantau mmg best..macam2 bahasa kita bleh belajar kan...baru terasa hidup berdikari..tak ler duk celah ketiak mak ayah jerk..

~ain said...

ck.. betul! macam2 boleh jumpa bila merantau........