Pembaca Blog Ini...

Thursday, December 2, 2010

Baca je lah. Tak tahu nak letak tajuk apa.


Sebelum ni, ada entri pasal memenuhi salah satu wish list kami kan? Ia merupakan satu keputusan yang amat besar dalam hidup kami. Membeli rumah pertama.


Kami (saya sebenarnya) rasa macam teragak-agak lagi nak membuat keputusan. Selama ini, saya duk letak target umur 35 tahun paling lewat kami mesti ada sekurang-kurangnya sebuah rumah sendiri. Takkan nak sewa menyewa sampai bila-bila kan?


Salah satu sebab bongok (anda tak salah baca, memang saya taip 'bongok') saya jadi teragak-agak ialah, saya tak sangka secepat ini pula bak beli rumah. Umur tak sampai 35 tahun lagi. Hahahah.. Saya memang macam ni tau. Kadang-kadang saya punya fikiran macam tah apa-apa. Takut, bimbang tak bertempat. Padahal apa masalahnya, kalau target 35 tahun tapi hampir 10 tahun awal sudah dapat beli kan?


Saya runsing. Antara sebab lain ialah.. Saya bimbang kerana saya tidak pernah membeli rumah. Tak tahu prosedur. Saya takut ditipu laaaaa, dikelentong laaaa (sama je). Takut tak cukup modal lah. Tapi, rasa sayang nak keluarkan EPF Akaun 2 laaa.. Hahahah.. Saya pun cakap kat cik abang.


Cik abang kata,
"Apa kata kita minta pandangan ayah. Sebab ayah dah pernah membeli rumah. Dah ada pengalaman. Tengok apa ayah kata."



Jadi, saya message ayah melalui FB. Maka, entri kali ini... Saya mahu kongsikan apa yang ayah tulis membalas email minta pandangan dari kami itu.


~~~~~~~~~~~~~~~~

Alaikum salam,

Pada pandangan ayah, untuk beli sebuah rumah, ada beberapa perkara perlu diteliti dahulu:
1) Lokasi, lokasi, lokasi --- ertinya lokasinya adakah sesuai untuk kedamaian fikiran -- tidak jauh dari simpang jalan yang sibuk, tidak dekat sangat dengan kedai, bengkel kereta/motor/kilang;

2) Jenis hartanah itu leasehold 99 tahun atau freehold, jika leasehold-ada berapa tahun lagi yang berbaki? Seelok-eloknya mempunyai 3 bilik minima.

3) Harga rumah VS loan yang bank dapat berikan - ini supaya kita membeli rumah yang harganya terlalu tinggi lebihnya daripada jumlah pinjaman yang bank mahu berikan -- jadi elok jumpa pegawai pinjaman bank -- JANGAN LUPA ambil pinjaman Islamik pada hakikat bukan pada nama saja, yakni nama saja Islamik tetapi harga lebih tinggi berganda daripada bank biasa - ini yahudi zionis namanya (!!!).

4) Buat solat istikharah - minta panduan Allah -- buat beberapa kali sehingga dapat rasa hati berat kepada patut teruskan atau ada halangan

5) Cuba teliti dan baca panduan di internet mengenai pembelian rumah--antaranya buku Shamsuddin Kadir tentang pembelian rumah dan juga website ini: http://www.nccc.org.my/v2/index.php/portal-pengguna/info-pengguna/pinjaman-perumahan

Semoga dapat memberi sedikit panduan.

~~~~~~~


Masih berfikir. Masih menimbang. Masih berangan-angan.
(Sambil call Puan Finance, minta mengesahkan salinan slip gaji untuk 3 bulan)

4 comments:

Irtiyah said...

Salam

Awak tak salah untuk rasa perlu berhati2 ketika membuat urusan beli rumah. Itu memang penting.

Dan saya nak puji sebab awak mengambil keputusan beli rumah.

Masalah bukan pada cepat sangat beli tapi bagaimana untuk berurusan. Semoga semua berjalan lancar :)

PUANSTOBERI said...

tkpe...kak reen dulu pun ada pikir gini gak..tp lps tu rasa nyesal sbb rasa da lambat nak beli umah.org lain sebok da nak beli 2nd home, yg akak baru terhegeh2 sign agreement.
Haish...

~ain said...

irtiyah.. terima kasih atas semangat tu.. hehe

~ain said...

kak reen.. ye kan? langkah yang beribu2 itu bermula dari langkah pertama kan?