Pembaca Blog Ini...

Tuesday, March 22, 2011

Ayam oh Ayam

Hari tu kata kenaikan harga ayam disebabkan
kejadian tsunami di Jepun. (Sangat lah 'logik'!)


Hari ni pulak kata,.
"Eh eh salah.. Bukan sebab tsunami tu laaa, awak!"


Kenaikan harga ayam disebabkan kekurangan bekalan
yang jarang berlaku pada bulan Mac
kerana permintaan selalunya rendah pada bulan ini.
Selalunya bulan Januari dan Februari je permintaan tinggi.
Tapi, tahun ni 'tetiba' pulak bulan March ni cuti sekolah.
Sebab tu laa naik harga sebab bekalannya kurang.
(Apa laaaaaaaaaa dia merepek ni?)


Harga ayam di Malaysia masih lagi rendah
berbanding dengan di negera jiran. (So? What?)


Faktor cuaca yang tidak menentu
menyumbang kepada masalah itu,
di mana cuaca menyebabkan penternak
lebih berhati-hati untuk menambah bekalan.


Cuaca buruk di
N9, Melaka, Johor dan Kedah pun
menjadi penyumbang.
Penternak tidak memasukkan anak ayam
ke dalam ladang mereka kerana takut banjir berulang.
45 hari kemudian, harga ayam pun naik sebab
tempoh 45 hari tu lah ayam tu membesar.


Mana satu ni?
Saya pening laaaaaaaa...
Hari tu beli ayam sebelah RM10.
Mahal dah tu rasanya.
Selalunya baru 7-8 hengget je..




Tolonglah..
Lain kali nak cakap tu biar laaa fikir dulu.
Tak pun buat entri dalam blog (mcm saya ni)
untuk bertanya pendapat orang lain..


Jangan jadi macam ada orang tu yang kata
bencana tsunami kat Jepun tu
disebabkan pemanasan global dan pencemaran alam sekitar.
Punya laaaa memalukan.
Kalau tak tau, duk diam-diam je laaaaaaaa!
Tak payah buka mulut...


Kes terdekat,
ada orang kata nak transfer gambar
dari pendrive ke pc memerlukan kelajuan Internet yang lebih laju.
P14G (wimax) misalnya!
Hello!!! Saya pun bayar RM100++ untuk line Internet setiap bulan.
Tapi, tak de laaaaa 'bijak' sangat macam awak...
(Tetiba)


6 comments:

PUANSTOBERI said...

ayam?? tak abis2 la isu ayam ni. kalo nak naikkan tu takyah bagi 1001 mcm alasan la kan..?? alasan tak bleh blah adalah harga lebih murah dari negara lain.. itu je la modal derang. Hahahah

Sidratul Muntaha said...

1.klu komplen byk2,sikit2 ISA.pastu tak boleh komplen sebab keje dgn gomen.tak baik.mcm melepaskan anjing tersepit klu komplen2.(mcm takde tuhan plak aku dgr)

2.yg botox tu,dahlah palui..pastu rumah kata pergi kubur kata mari.tpi dia mana peduli.sebab ape yg kuar dari mulut dia sama dengan yg kuar dari luang bontot dia..

3.aku cume nak kate,tv dgn suratkahak (saje aku ltk kahak) mmg penuh dgn sampah.tak citer pasal politik,lepas tu citer pasal ekonomi tak ok2.asyik naik saje.

4.aku nak cakap lagi satu.sumenya mcm palat.nak tunggu sumenya kebulur bru tukar kepala?!

palat la...
malas aku nak tgk ari2 citer org yg tak sedo2 dah nak masuk 6 kaki bawah,3 kaki lebar tu.

#sori aku bebel tahap durjana sebab aku lagi geram dari ko.

.imah. said...

berapa ramai yg dh 'terkena' dalam entri along ni? hahaha. tervaekk! x)

paling best part last tuu! haha. ;p

~ain said...

kak reen.. betul tu.. Alasan macam-macam pun biar lah logik sket..

~ain said...

ayu..

1.nasib baik aku tak keje gomen. eh, tapi bukan boleh sangka.. kot kot kena banned blog aku ni karang.. haha

2. perempuan gila glamour tu, huh!

3. isu orang diliwat selama setengah jam pun nak dibesar2kan di khalayak umum.. tak bermaruah .. media ni jadi alat semata-mata skrg ni.. mujur ada Internet.

4. Tukar kepala paip je dorang berani kot..


sabo.. sabo.. tarik napas.. lepas.. hehehe

~ain said...

imah.. ayam naik harga punya pasal, membebelnya melarat2.. tak pasal2 terkeluar ayat di perenggan terakhir tu.. ahahah