Pembaca Blog Ini...

Saturday, September 15, 2012

Pergilah, Ayah...

Malam tu, saya online smpai 3 pgi. Bila mata dah kelat, saya tidur tanpa off laptop. Tidur pun, tidur tidur ayam aje. Rasa tak sedap hati. Tapi, malas layankan sangat perasaan ni.

Lebih kurang pukul 6 pagi... Am call. Ringtone saya dah setting, kalau am call akan bunyi lagu sekian sekian. Jadi, tak terkejut. Cik abang hulur phone, saya jawab. Am dengan suara control, "Along.. ayah dah tak de, Long.." Saya tak terkejut langsung. Saya rasa saya dah bersedia. Cuma, ketika itu saya rasa sebak bila terkenangkan adik bongsu saya yang berusia hanya 10 tahun. Kesian dia... Kehilangan ayah ketika masih kecil.



Kemudian, cik abang memeluk dan menenangkan saya. Tapi, saya rasa cukup tenang ketika itu. Cuma, ada rasa berat di dada. Resah. Gelisah. Saya sudah belajar dan memujuk hati sekian lama. Sejak saya tahu ayah menghidap sakit itu lagi, saya sudah beritahu hati saya supaya bertahan. Jangan terlalu meratapi. Ayah bukan bernasib malang, ayah hanya diuji Tuhan. Allah Maha Tahu siapa yang patut diujinya dengan sekian sekian dugaan.

Selepas menghubungi abah (bapa mertua) dan sepupu yang belajar di tempat saya bekerja, kami pun bersiap ala kadar. Kata emak, ayah minta dikebumikan di mana emak akan tinggal selepas waktu Zuhur. Jadi, agak mustahil untuk saya sampai dari Terengganu secepat itu. Saya beritahu emak, kalau saya lambat sangat  kebumikanlah ayah dahulu. Usah tunggu saya. Kasihan ayah.. Tapi, cik abang kata, dia akan cuba untuk sempatkan kami melihat wajah ayah buat kali terakhir.


Sepanjang perjalanan, saya hanya tidur. Itupun selepas abah membaca Surah Yassin 3kali dalam kereta. Saya hanya mampu ikut dalam hati. Kadang-kadang rasa sebak datang m-erajai hati. Tapi, saya ingat lagi masa kali akhir tengok ayah di hospital. Sebelum balik Terengganu hari  tu, ayah pesan jangan na,ngis. Kalau nak nangis pun, jangan nangis... (tapi, skrg saya mmg nangis)

Cik abang drive laju gila. Kami gerak dari Setiu jam 7 pagi. Sampai di Serdang jam 11. Tapi, am suruh terus ke Melaka sebab urusan mandi jenazah semua sudah selesai di Masjid UPM. Saya dikhabarkan sungguh ramai kawan kawan ayah yang datang menziarahi dan solat jenazah untuk ayah. Saya doakan ayah di tempat orang beriman dan dikasihi Allah.


Sampai di Melaka, semua dah selesai. Saya terus menghampiri jenazah ayah. Sebak sampai lagi. Saya cium dahi ayah buat kali terakhir. Saya tahan air matasupaya tidak berderai di hadapan jenazah ayah. Kemudian, adik adik dan emak mencium ayah. Diikuti oleh saudara mara terdekat ayah. Saya lihat wajah ayah tenang. Tersenyum sambil menutup gigi depannya yang sudah rongak. Semasa hayatnya, ayah memang senyum begitu. Sudah buat gigi palsu, tapi tak mahu pakai. Kenalah cover gigi sebab malu.. Rindu.........

Lepas tu, jenazah ayah ditutup. Saya lari masuk bilik sebab tak tahan lagi. Saya ingat saya sedia untuk itu. Tapi, saya tak kuat pun. Saya menangis semahunya. Achik menenangkan saya. Saya tak kira. Saya nak nangis juga. Lepas rasa lega, saya pun keluar. Muka steady. Saya ikut ke kubur.



Emak nampak sedih tapi emak kuat. Dia masih boleh senyum sambut kawan kawan ayah yang datang menziarah. Kalau saya jadi emak, entah macamna keadaan saya. Mahu runtuh, hancur lebur musnah hati dan semangat saya bila teman hidup berpuluh tahun hilang lenyap dari pandangan. Dikambus tanah tiada bernyawa. Tapi, emak kata emak puas hati sebab dapat jaga ayah di saat akhir hayat ayah. Emak, emak dah jaga ayah bukan di saat akhir aje. Emak dah jaga ayah sejak emak kahwin dengan ayah. Sabar tabah layan kerenah ayah yang pelik kadang kadang.

Masa talqin hampir selesai dibaca, saya tengok Naim nangis tersedu-sedu. Am tenangkan dia. Am peluk dia.. Kesian Naim. Tapi, takpe.. Kami masih ada emak. Ayah pun mesti suruh jaga emak, kan.. Masa ayah mula sakit, Naim dah mula macam kurang perhatian sebab emak asyik layan ayah je. Tapi, Naim bijak. Dia faham. Pandai bawa diri dengan kakak abang dia. Kesian, kan...

Takpelah.. Pergilah, ayah.. Pergilah dengan tenang. Tentang kami di sini, usahlah ayah bimbang. Kami akan selalu doakan untuk ayah. Semoga ayah tenang dan aman di sana.

Al-Fatihah..
Ammran Yunus (Imran Yusuf)
2 Disember 1958 - 12 September 2012

[Gambar-gambar saya ambil dari FB kenalan-kenalan ayah.]

15 comments:

BAYU HEBAT SDN. BHD said...

oh ain..sebak nye rasa

Nurhayati said...

berair mata yati baca entry ni.
tabahla hatimu ye kawan.
berat mata memandang berat lagi bahu memikul.
kiranya tangisan tu bole melegakan hatimu lepaskan lah.
yati xdpt bayangkan kalau diri ini dlm situasi itu sbb blom mengalaminya.

moga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dlam golongan yg beriman.

takziah dari yati buat mu sekeluarga.

alFatihah.

puanstoberi said...

oh... sedihnya...
Al-Fatihah utk arwah ayah Ain.
Akak dpt rasakan perasaan Ain sbb arwah ayah akak dulu pun pergi masa akak takde dgn dia.
cuma lagi ralat sbb arwah pergi secara mengejut..

Tabah ya Ain...

Tie HT said...

Ya Allah sebaknya baca..takziah ain sekeluarga, moga tabah dan al fatihah utk arwah ayah ain..

Zura Tahir said...

takziah ye ain...tabah hadapi semua nie ye...

Sidratul Muntaha said...

takziah Ain..
aku risau sgt2 dg ko.
semoga ko tabah..
mak ko pun tabah selalu..
mmg kita akan rasa kehilangan
doa byk2 tuk ayah ko ain..

NURAZZAH8 said...

Salam Perkenalan,
blogwalking sampai ke sini...sebak rasa hati membaca entri ini...tanpa disedari air mata akak juga berjujuran turun ...
Al-Fatihah buat ayah ain..
Semoga rohnya ditempatkan bersama roh orang-orang yang beriman ...Ameen..

Kak Azzah8
Shah Alam

p/s: lupa nak bagi tau, akak dah follow blog ain ni...nnt follow lah blog akak juga ya... dan akak dah letak dalam bloglist di blog akak juga...

SueGinola said...

Takziah dan Al-Fatihah....

~ain said...

has.. ini adalah entri yang ditaip dengan keadaan emosi yang paling sedih sekali dalam hidup....

~ain said...

yati.. semua kita akan pergi, cuma tak tahu siapa dulu, di mana, dan bila.. pasrah aje.. sekurang2 nya ayah sakit dulu, kita masih ada masa ajar hati supaya bersabar dan redho sikit2..

terima kasih atas doa itu, yati!

~ain said...

kak reen, sedih kan bila orang yang kita sayang pergi tinggalkan kita. Oh, hanya yang sudah mengalami akan faham rasa itu bagaimana. Tapi, tak pelah, kak.. kita redho. Semoga Allah sayang arwah di sana..

~ain said...

kak tihara, itulah takdir ayah akhirnya. lebih kurang 4 bulan menderita kanser hati, ayah pergi tinggalkan kami. Kami redho. Ayah tak perlu sakit dan menderita kesakitan lagi...

terima kasih, kakak!

~ain said...

zura.. terima kasih... kami akna terus tabah untuk emak...

~ain said...

ayu... aku ok.. alhamdulillah Allah sayangkan arwah. tak perlu arwah sakit derita lama-lama. Aku redho.. Ko jangan risau, aku ok aje..

~ain said...

kak azzah.. terima kasih..

ain dah follow blog akak.. salam kenal!