Pembaca Blog Ini...

Friday, December 28, 2012

Baru Terpaksa

Hidup seorang pelajar (katanya) memang tak boleh takde laptop.
Saya memang ada laptop umur dekat 5 tahun dah.
Yang arwah ayah tersalah beli, then jual ke saya. 
Bayar bulan-bulan mana yang ada. 
Sangat malang, sebab saya tak sempat bayar habis ayah dah meninggal.
Tapi, ayah sudah halalkan. 
Al-Fatihah buat ayah. (T___T)




Saya ada banyak assignment.
Laptop buat hal.
Kali terakhir ayah baiki laptop saya habis 300++.
Pun ayah yang bayar. Saya tak tahu pape. 
Tinggalkan je laptop kat meja komputer ayah. 
Ayah akan settle kan semuanya..
Ayah kata, "Tak payah bayar sekarang. Bayar nanti nantilah.. Lepas balik Padang.." 
Huwaaaaaaaaaaaaaaa!


Sekarang, saya rasa buntu. Blur.
Bila laptop buat hal lagi, saya hilang pertimbangan.
Pernah sekali memalam buta, saya nangis teresak-esak masa tengah buat assignment
Laptop buat perangai jahat. Esok dah nak kena hantar kerja semua tu.
Saya hilang tempat mengadu. Ayah takde.. 
Nak ngadu kat cik abang, dia mana tau pape pasal laptop. 
Dia tahu fasal bangunan aje.. heheh
Nangis sebab tak siap assignment satu hal. 
Nangis sebab rindu ayah satu hal yang lain.


Cik abang suggest
"Belilah yang baru. Kalau kedai takmau amik trade in, abang tambah duit sikit.."


Saya bukan apa. 
Memang satu hal, duit saya tak cukup lagi nak beli laptop baru idaman hati.


Tapi, perkara utamanya saya sayang laptop lama tu. 
Ayah berikan laptop itu dengan harapan saya menjadi penulis. 
Dia paksa mula-mula. 
Tapi, saya ikutkan ajelah sebab saya malas nak dengar ayah bebel.
Dengan laptop tu, saya tulis semua novel saya. 
Saya dapat pendapatan melalui royalti. 


Abang kata, "Sudahlah... Usahlah dikenang-kenang.
Kalau sayang pun, dah takleh guna. Kang baiki, mahal dari beli baru. 
Motherboard dah teruk sangat." ~Eh, dia tahu lah! kehkeh


Petang tadi, dengan berat hati ajaklah abang pi survey laptop. 
Saya macam nak nangis je sebab sayangkan laptop lama. 
Sekali orang kedai tak mau amik trade in. kahkahkah. 
Padan muka. Tambah duitlah, abang.. 


Inilah hasil rembatan. Dulu ayah beli Compact HP.
Sekarang, saya beli Acer.
Murah aje sebab ini aje yang mak mampu, noks!
Tapi, Window 8 dan dapat free gift banyak ..
Ahahahah (gelak jahat)

Sekarang, tengah buat assignment. (sambil update blog)
Esok pagi nak kena hantar.
Walaupun hati rasa bersalah, saya rasa lega boleh buat assignment dengan tenang. 


Maafkan Along, ayah..
Along terpaksa...


No comments: