Pembaca Blog Ini...

Thursday, May 16, 2013

Selamat Hari Guru 2013

Saya dulu pernah duduk dengan nenek. Masa darjah 3-5. Masa darjah 5 tu emak dan adik-adik dah duduk Serdang semula. Tapi, saya masih duduk dengan nenek. Konon nak habiskan sekolah rendah kat kampung... Tapi, masa tu hampir terjadi perkara tak diingini, ayah ambil saya balik Serdang pertengahan darjah 5... Takpe, cerita lama..


Saya nak cerita kat sini.. Masa saya duduk dengan nenek, nenek kasi duit belanja sekolah pagi 40 sen. Sekolah agama petang dapat 20 sen je. hahaha.. Masa tu cukuplah untuk makan sampai kenyang. Nasi lemak baru 20 sen. Air sirap tak berapa sejuk 10sen satu gelas. Ada baki 10 sen boleh beli kuih ke gula-gula seposen dulu dapat 3 biji, kan? hahaha


Masa hari guru, manalah ada duit nak beli hadiah. Saya nak minta nenek duit lebih, memang taklah. Kang nenek cakap dia takde duit. Saya nak bagi Cikgu Fauziah (guru kelas 5 Biru masa tu - tahun 1994 kalau tak silap). Tapi, takde duit... Macam mana?


Saya pinjam pen sepupu saya (yang duduk dengan nenek sebab dia anak yatim. mak dia meninggal dunia masa dia umur 3 tahun). Sepupu saya tu, cucu kesayangan nenek. DIa minta apa semua nenek bagi. Jadi, dia beli pen baru. Saya pinjam. Saya balut-balut dengan kertas kasi besar, saya masukkan dalan tin coklat yang bulat2 tu. Masa tu tin coklat tu pun sepupu saya punya. Saya minta kat dia.. Dia kasi ajelah sebab dia dah tak pakai.


Saya balut pen, masuk dalam tin coklat. Balut tin coklat dengan pembalut hadiah lebihan yang sepupu saya punya. Nenek bagi dia duit nak bei hadiah guru. Nenek tak kasi pun duit kat saya. Tapi, masa tu saya tak kesah pun. hahaha... Sedar diri, kan...


Pergi sekolah, kawan-kawan tanya saya beli hadiah apa untuk cikgu. Saya bangga bawa keluar tin coklat yang dah balut tu. kawan-kawan ketuk-ketuk, dengar-dengar.. Diorang semua kata saya beli coklat untuk cikgu...  Masa Cikgu Fauziah masuk kelas, saya terus beratur nak kasi hadiah kat cikgu. Kawan-kawan bagi hadiah kat ramai cikgu. Tapi, saya bawa hadiah untuk Cikgu Fauziah aje. Tak kesah pun masa tu...


Cikgu nampak suka. Cikgu cakap terima kasih sebab bersusah payah untuk dia.... Hari guru berlalu.. Sepupu saya tanya fasal pen dia. Saya cakap, saya dah lupa saya letak mana pen tu. Dia tak marah pun. Dia minta duit kat nenek lagi. Dia beli lagi sebatang pen yang lebih cantik dari pen yang saya 'pinjam' sampai 'hilang' tu.


Apapun, selamat hari guru buat semua cikgu di dunia ini. Semoga bakti dan jasa cikgu semua diberkati Allah.


Amin...

No comments: