Pembaca Blog Ini...

Friday, December 2, 2016

Bertimbangrasa yang manis

Malas betul nak update blog sebab nak kena lap lap habuk dulu sebelum tulis apa-apa. Blog skrg tak mcm dulu. Rancak. Sekarang kawan2 yang rajin communicate di blog dah beralih ke fb, ig, twitter... Still like like cerita..

Dah nak habis tahun 2016. Dah dua tahun tak pegi kerja. Bersara awal. heheh.. Orang sekeliling dah boleh terima keputusan ini.

Walaupun ada yang komen.. "rugi lah kau. belajar tinggi2 tapi tak kerja.."

Oklah tu makcik. Daripada tak belajar tinggi tapi still terpaksa kena kerja sampai tua.

Sama je laa kerja ke tak kerja. Sama sama ada manfaat dan kelebihan. Jangan lah kondem hidup orang lain. Suka hati orang lah nak kerja ke tak nak kerja. Selagi aku tak minta makan kat rumah kau selagi itu aku rasa takyah kot nak sibuk. Kasar bahasa. Maaf!

Sebenarnya kerja rumah pun penat juga. Sama lah kalau kerja kat opis pastu balik kerja rumah pulak.

Tadi pegi dobi guna dryer. Hujan dah dua hari on off. Baju tak boleh kering dengan baik. Tunggu giliran guna dryer sebab ramai orang. Dah dua hari hujan kan. Kita plak ada 3 bakul nak kena settle. Dekat 2 jam kat dobi tu.

Dekat Maghrib baru sampai rumah.

Sampai rumah cik abang dah balik kerja. Nasib baik dah pesan adik suh masak nasi. Dah keluarkan ikan beku dari dalam peti sebelum kuar pi dobi.

Baring kejap. "Bang.. kejap lagi ye saya masak. Penat."

Solat Maghrib. Slow2 mula memasak. Malas memang ada. Tapi sebab mengenangkan suami yang lapar tu kesian kan. Masaklah satu lauk aje. Janji kenyang. Cik abang pun bukan jenis cerewet. Masak je apa2 dia makan. Kalau dia ada teringin apa-apa, dia request lah.

Tiba-tiba cik abang keluar bilik. "Yang.. nak abang tolong apa-apa?"

Hilang semua rasa penat. Hati bunga bunga cinta pulak tetiba. Dia offer diri nak tolong pun dah besar rahmat. Belum dia tolong pun lagi. heheh..

Dari niat nak masak satu lauk je pasal malas dan penat balik dobi tadi, terus jadi dua lauk. Cik abang tak tolong apa pun. Just duduk kat meja makan sambil makan roti canai jiran bagi petang tadi.

Tapi aku happy sebab rasa ada teman. Tak rasa mcm bibik hari hari kena masak. hahahahahahah .. Sindrom suri rumah (rasa diri mcm bibik) ~terus pi sapu lipstik walaupun duk goreng ikan kat dapur aje. hihi


Betapa aku bersyukur dikurniakan suami yang sangat sabar dan bertimbang rasa. Tak pernah sekalipun aku terasa dia pentingkan diri sendiri. Selalu mendahulukan aku dan walaupun dia tak pernah cakap... aku tahu dia sangat menghargai aku sebagai isterinya... walaupun aku ini bukanlah isteri baik yang sempurna buatnya.

Thanks, husband.... for everything.

No comments: