Pembaca Blog Ini...

Tuesday, December 23, 2008

10 isu berbangkit

Ada 10 isu berbangkit berkaitan dengan SMS mak pada saya malam tadi..
SMS yang berbunyi:

"Klah mcm tu, jgn dpt kete baru ikat perut gile2 pulak, pandai2lah budget. Hidup susah dulu bagus supaya bila senang nanti x lupa diri.. tp x jugakkan? Ada orang kata buat apa ambik viva, mcm tin biskut.x ingat dulu dia susah dan mampu pakai kete besi karat je. Jgn jd mcm tu, lupa zaman susah ajar anak hidup mewah.. tp, klu dh 3 hari tak mkn jgn pulak tak bgtau nak backup.. Tp, x kut.. "HIDUP ANAK MERE"!!"


buat saya berfikir...

Pertamanya... mak saya memang selalu bagi nasihat untuk saya tidak hidup mewah sangat. Ayah pun ajar kami adik-beradik supaya jangan bermewah2 kerana akan lupa mati.. hehehhe.tak percaya? tengok blog adik saya..

Keduanya.... saya memang tak kesah pun orang nak kata apa pasal kete saya yang comel dan budiman itu.. hik hik.. bukan saya sorang je pakai "tin biskut" tu.. ramai lagi rakyat Malaysia yang memggunakan sebagai keperluan pengangkutan.. Tapi, kenapa lah manusia ni ada je yang tak puas hati...

Ketiganya..
mak saya memang sering buat ayat dramatik.. Ada ke tak makan sampai 3 hari..?? hikhikhikk..

Keempatnya... saya masih ingat kereta besi buruk yang mak maksudkan itu..

Kelimanya..
mak saya kalau sms memang selalunya panjang berjela.. hihihi

Keenamnya...mak saya akan menggunakan ringkasan perkataan yang kadang-kadang saya kene baca dua tiga kali sms itu untuk memahaminya.. Ayah akan marah kalau gunakan "short form" dalam blog ataupun SMS..

Ketujuhnya.. mak selalu pesan jangan lupa diri..

Kelapannya.. mak ayah setuju saya amik kereta kecil. suami saya pun kata saya ditakdirkan pandu kereta kecil kerana saya tak mahir masuk parking.. hikhik.. kalau ada rezki melimpah ruah pun, kereta kecil jadi pilihan tapi, yang mahal lah, katanya..

Kesembilannya..
Saya terharu bila baca SMS dari mak sebab betapa seorang ibu itu tidak tega melihat anaknya susah di bayangi oleh hutang keliling pinggang kalau mengamalkan prinsip "Biar papa asal bergaya"

Kesepuluhnya.. Marilah tengok kereta kecil saya...!! hikhikhikhik...jangan kata saya berlagak pulak. sebab tuduhan itu tidak berasas.. saya pakai kete kecil yang murah sahaja jadi, tiada apa yang mahu dilagakkan.. Saya hanya mahu berkongsi kegembiraan dan kesyukuran saya dengan semua orang yang memahami.. heheh

Thanks u ols...











Nota Kaki: Kalau u ols nampak TAU9630 tu di jalan raya angkat lampu tinggi ye.. Sebagai tanda "say hi!!" hik hik

4 comments:

cik imah said...

huhu~
kredit pd adikmu si penggodam kerana sudi meluangkan mse menghntr gmbrmu itu...
wahahaha~
XD

Nurhayati said...

diri sendiri yang tau kemampuan kita takat mana...
kena pandaila dlm menguruskan wang. =)

like ur mum style,selalu bagi nasihat. tuk kita selalu beringatkan..

Tulip said...

harus kuingat no plat keta nih. bila jumpa jaa nak angkat lampu tinggi2.. hehehee..

norainiammran said...

cik imah... terima kasih la.. susah2 aje..

Nurhayati.. betul tu..mak mak memang suka bagi nasihat..

Tulip.. angkat tinggi ye lampu.. sambil hon hon.. ahahahahaks...