Pembaca Blog Ini...

Saturday, July 18, 2009

Makan tengahari

Hari ni kami makan tengahari agak lewat.
Pukul 2 baru mula masak.
Apa daaaa nak masak ni?
Pening kepala saya memikirkannya.

Bertambah pening bila tanya suami saya, dia asyik jawab,
"Ikut suka sayang lah"

Hadui..... pening kepala.
Entah macamana laaa mak saya yang jadi surirumah yang beranak tujuh.
Asyik-asyik masak.
Mati akal nak memikirkan resepi baru..
Saya ni belum beranak @taknak beranak ramai pun
asyik laaaaa berungut hal ehwal memasak ni...

Akhirnya, saya buat keputusan muktamad..

Anak ikan besar @ ikan kecik masak lemak cili api
dan sayur goreng...
Ditambah juga dengan tempoyak dan budu (tiada dalam gambar)

Extra sedap pula, saya rasa bila pakai santan serbuk ni.
Apa jenama nya saya pun tak perasan.


Suami saya makan sampai menambah nasi tiga kali..
Hahah.. macam mana laaa saya nak ajak dia berdiet semula ni?

Suami saya kata dia cari santan kotak tak dak..
Santan kelapa fresh pun tak dak.
Jadi, dia hentam je beli santan serbuk ni.
Janji ada, katanya.....

Kalau nak guna kena bancuh dengan air panas dulu.
Kalau masak untuk dua orang macam saya ni,
satu paket tu boleh laaa guna untuk tiga empat kali masak..

Mak saya kata santan yang dikotakkan atau diserbukkan ni
kurang sikit kolestrol nya.
Tak tau laa betul ke idak.
Pak mertua @ abah pula tak suka santan 'moden' ni..
Dia akan kritik masakan tak sedap kalau masak pakai santan 'moden'.
Tapi bagi saya sama saja.
Lebih mudah kan.. Tak yah nak perah-perah kelapa..
Tak reti saya.. (ahahaha.. terus-terang je laaa)

Abah siap kumpul kelapa banyak-banyak bawa pergi KL sebab santan kat KL mahal..
Heheh.. Siap beli mesin parut kelapa baru tuuuuu..... Kagum sungguh!
Gigih sungguh bapa mertuaku itu!

Itu lah kisahnya kan...
Sejak saya kahwin ni kan, macam-macam saya dapat belajar.
Saya duduk dengan mertua lebih kurang sebulan lepas kawin.
Saya tengok abah masak sangat cermat.
Bahan kena cukup.
Cara potong bawang pun ada yang tersendiri.
Potong sayur, asak nasi.. siang ikan... siang ayam... uiii.. semua berbeza...

Sedangkan mak saya masak main campak-campak je..
Potong bawang pun kadang-kadang main ketuk je tak de hiris-hiris.. heheheh
Sempoi je...

Mula-mula saya rasa alaaaa... sungguh sedih!
Saya rasa macam rendah diri je sebab semua nak buat kena tanya macam mana.
Lama-lama baru saya faham kebenaran kata pepatah
LAIN PADANG, LAIN BELALANG....
Saya pun tak sedih dah laaa... sebab saya tahu sebenarnya saya pun teror jugak sikit-sikit..
heheheh

Haa... kan dah merepek cerita hal santan laaaa..
cara masak laaaa..
pasal belalang laa
adui.....
Padahal nak cakap pasal menu makanan tengahari je.. :-)

2 comments:

honeylanz said...

has pun ok aja if pakai santan segera...tp hr ni mkn free lunch td...

~ain said...

has.. oh makan free sangat lah extra sedap.. ain pun no hal jugak pakai santan segera!