Pembaca Blog Ini...

Sunday, May 9, 2010

Rezeki

Hari ini Sunday Blues (hahaha.. kira kat pantai timur ni laa sebab kerja start hari Ahad) Mood nak pi kerja pun macam ke laut. hahah (asyik ke laut je) Tapi, kena gagahkan diri juga bangun pi kerja awal. Sebab tak nak bagi cik abang pi kerja naik kereta dia. Kereta dia tu lama dah duk bertapa kat rumah abah. Kalau masa kereta orang lain rosak ke hape ke, kereta cik abang la jadi ratu hati. Saya pun pelik juga. Bila kereta abang ada kat rumah abah je, mesti ada je kereta lain yang rosak.. hahahaha. Bila dah peradak (kereta tu pun memang dah tak berapa boleh blah dah, maklumlah... bukan kereta baru) tersadai laaa dikau kat situ.

So, bersempena abah pun dah bawa balik kereta dia dari KL, cik abang ambil semula kereta dia pulang ke pangkuan kami. Kereta yang banyak kenangan percintaan tuuu.. hahahahha.. Bersejuk berpanas bersama dalam kereta tu. Nak jual dan beli yang baru pun sayang. Kehebatan kereta itu, walaupun tak baru mana.... Tapi, tak pernah buat hal. Tak pernah mati enjin tengah jalan ke apa ke. Tak macam kereta yang duk dijaga rapi, diulit sana sini. Serius tak banyak kerenah. Kalau rosak sikit-sikit tu, biasalaaaaa kan. Barang lama jangan dikenang.. Itu sebab 'dia' menjadi kesayangan kami (juga kesayangan semua)

Kasihan juga dekat kereta tu. Masa kereta lain elok molek, dia (memang saya suka panggil kereta sebagai 'dia') menjadi bahan kutukan. Sekali dengan pemilik dia laaa kena kutuk.. Kereta buruk laaa.. Tak ambil tahulah.. Kereta itu ini laaaa... Enjin makan minyak itam laaaa.. Bila kereta memasing jem, haaaaaaaaa.. kereta buruk [ye laaa... yang lain semua enjin turbo] enjin makan minyak itam tu laaaa kan jadi penawar hati. .. Huahuahua.

Takpe.. Biar kereta penawar hati itu menjadi ratu hati kami di ruang garaj baru kami itu pula. Tapi, kalau kereta lain rosak nanti, tak pelaaa kalau nak pinjam kereta buruk tu pun. Dah memang nasib 'dia' macam tu.

Tapi, kadang-kadang.. saya pun suka kutuk 'dia' ... hahahahahahah [gelak jahat!]

Takpelaa... nanti saya dapat duit claim, saya nak belikan abang tayar baru berkilat gila nak mati untuk abang. Nanti saya dapat royalti (eceeeh.. berangan) saya nak suruh abang baiki enjin yang selalu kena kutuk itu. Maklumlah sekarang tak mampu.

Jauh nau dah saya membebel. Oklah, refer to the title again. (wahhh.. speaking!) Saya baca coretan Cik Puan Ida Rahayu pasal rezeki. Rezeki yang Allah bagi. Kita sendiri tak tahu dari segi apa. Kadang-kadang, kita mahu uwang, tapi Allah beri kita rezeki lain. Kadang-kadang, kita rasa kita sesak benar dari segi uwang, tapi Allah bagi kita anak. Haaa.. Anak itu juga rezeki. Kadang-kadang, kita rasa kita nak anak. Tapi, Allah kata, "Belum boleh lagi. Kamu belum bersedia lagi sebenarnya." Tapi, Allah beri kita rezeki berbentuk rezeki 'terpijak'. Kadang-kadang kita rasa macam kita serba tak ada. Tapi, kita tak tahu yang nikmat lain dalam hidup ini juga adalah rezeki. Kadang-kadang kita asyik menunggu apa yang kita mahu, tapi Allah beri kita perkara lain yang kita tak sangka langsung. Macam cik abang saya.

(ayah saya kata) Kadang-kadang, apa yang kita mahu itu belum tentu terbaik untuk kita. Allah yang tahu apa yang terbaik untuk kita kan...

Pasal kucing pulak. Rumah ayah saya ada kucing. Mungkin betul orang kata (ayah saya juga kata) kalau kita buat baik dengan binatang, Allah akan beri rezeki sebab binatang tu doakan kita. Saya tak tahulah, betul ke tidak. Tapi, sejak dua menjak ini memang rezeki keluarga macam bertambah.

Saya pernah tanya kat ayah, "Adoi.. apalah gunanya kucing ni dalam kehidupan. Kalau ayam ke lembu ke boleh gak buat makan."

Ayah menjawab, " Kalau begitu, nanti royalti Ikan Tawar untuk Lego, bagi kat ayah!"

[Saya mulai mengerti......] ~kadang-kadang kita tak nampak benda tersirat sebab terlalu banyak berserah kepada yang tersurat.

2 comments:

Tihara said...

Insya-Allah kalau kita buat baik dgn binatang..bg dia makan..ada rezkinya kadg2 kita tak perasan..Allah suruh berkongsi rezeki tu sama2 sebab binatang dan tumbuhan sentiasa berzikir..manusia kadang2 terlupa nak berzikir..

~ain said...

kak tihara.. ain geli kucing. tapi tidaklah benci. kalau nampak kucing je lariii! Sebab badan bulu2 dan macam panas je badan ia... adui...