Pembaca Blog Ini...

Monday, March 21, 2011

Laksamana Cheng Ho


Huh...
disebabkan minggu lepas sibuk mengecat rumah lepas balik kerja,
Jadi, bila malam haruslah sangat letih.
Bila baca buku je, mata terlelap.
Siap buku terlepas dari tangan..
Kah kah kah selekeh..



Tapi, baca tetap baca.
Membaca buku perlayaran Laksamana Cheng Ho ini.



Hasil karya ayah saya!



Cuba baca dedikasinya!
heheheh



Ini bukti kesungguhan ayah saya menyiapkan novel sejarah pertamanya ini.
Setahun juga laaaaa beliau 'mengerjakannya'...


Saya suka babak Cheng Ho masih kecil (Ma Ho).
Sejak kecil lagi ada cita-cita nak belayar....
Siap buat kapal kertas layarkan di tasik.
Mula-mula tu, dia tak bayangkan pun kapal kertas dia
akan balik ke tempat asal semula.



Ilmu pelayaran Laksamana Cheng Ho ini sangat hebat.
Cheng Ho ni adalah kanak-kanak tawanan perang tau mula-mula tu.
Dikatakan Cheng Ho yang menemui Amerika
sebelum Christopher Columbus.
Awal 70 tahun tau....



Orang sekarang, kerja belayar duit berkepok.
Walaupun, tak payah susah-susah nak lukis peta ke apa..
Sebab semua dah siap kan.



Tapi, pelaut memang harus tabah.
Berkorban meninggalkan keluarga di daratan demi bersuap-suap nasi.
Kalau sesuap, memang tak berbaloi laaa kan?
hehehe

6 comments:

Mama Hanim said...

suka jugok baca kisah sejarah cmtu.

sori ain, lamo x mari sini..hehe..

Zura said...

waah..tahniahlah kat bapak ain..

PUANSTOBERI said...

owh. igt kan makan di restoran cheng ho tadi. hihi

tp bagus lah buku camtu. nati kalo difilemkan mesti ada yg carik buku ni, mcm merong mahawangsa tu. :)

~ain said...

mama hanim.. best jugak.. kita nak tahu mengapa jadi mcm skrg ni.. apa asal usul sesuatu perkara tu.. dll..

~ain said...

zura.. TQ! (bagi pihak)

~ain said...

kak reen.. tak pernah pun makan kat restoran amy seacrh tu.. kot nak kena pi jugak kot sekali..