Pembaca Blog Ini...

Monday, January 20, 2014

Dadih Nyaman by Nia Imrani

 Hahaha.. tajuk tak menahan!

Masa bulan puasa tahun lepas, saya dah mula buat dadih sikit-sikit dan minta sepupu saya jual di asrama tempat dia belajar. Sebab bulan Ramadhan kan bulan rezeki, maka kita ambil peluang berniaga apa yang senang2 dari malam-malam terbongkang tak tentu arah mengadap tv. Bosan jugak, kan?

Haaa.. boleh tahan lah sambutan dia. Sampai boleh beli baju raya dua pasang dan belanja Icah beli baju raya pulak. Hantar jam 6 sebelum berbuka puasa dah sold out. Tak banyak pun hari-hari jual dalam 60++ cawan aje. Sebab peti ais tak muat nak sejukkan mendalah tu.

Lepas bulan puasa, bisnes terhenti di atas sebab kemalasan. Saya mengakulah saya malas. Korang takyah nak kutuk2 belakang-belakang. Hahaha.. Ada 5 paket serbuk dadih dan susu cair yang tak terusik. Lama-lama susu cair tu diguna untuk buat kuih muih lain. Tinggallah serbuk dadih terkontang-kanting. Kita suami isteri dah plan. Kalau ada jamuan ke portluck ke kat opis, kita bawa dadih ajelah memandangkan cawan pun masih ada lagi balance bisnes bulan puasa. Malang sekali, bila portluck je aku si pemalas tahap dewa dewi ni ambil jalan mudah. Bagi duit ajelah pada kawan-kawan yang rajin nak masak. Hahahah... (tutup muka sebab malu) Maka, sebuk dadih terbengkalai dari raya puasa membawa ke raya haji. Raya haji membawa ke hari natal blablabla.. 

Masa kemas almari stok, saya duk tenung ajelah serbuk dadih tu. Makin lama kang expired pulak. Tak boleh jadi ni. Saya pun wassap sepupu saya. Tanya dia nak jual dadih tak? Kita kasi dia dua posen satu cup yang berjaya dijual. Kalau tak habis, dia bolehlah melantak dadih tu sampai kembung! hahahah. Dia kata dia nak. As long as dia pun ada bisnes kecil2. Alaaaa.. student  nak cari duit lebih. Maka, bermulalah kembali bisnes yang lama tertunggak. 


Mula-mula saya cakap kat sepupu, ini nak habiskan stok serbuk dadih bulan puasa hari tu. Kalau rajin, kita teruskan. Kalau malas, hahahahahhaha.. (sambung sendiri).. Dia pun ok aje. Petang-petang lepas kerja saya bawa produk ke asrama. Esok, masa hantar produk lain dia bagi duit jualan hari ni. Gitew.... Masih tak banyak. Dalam 60 cawan satu hari. 


Tetiba macam best pulak tengok duit singgit2 tu kan. Oklah... kita sambunglah selagi rajin. Walaupun serbuk dadih yang sebelum raya tu harganya RM3.90 dan yang sekarang dah naik mendadak sampai jadi RM4.70, kita tabahkanlah hati. Margin untung dah turunlah sebab tak nak naikkan harga. Niatlah berniaga sebab suka-suka je bukan nak jadi kaya. Kalau nak kaya, kita jual mahal lah, kan? hahahaha.. Sampailah dah 3 minggu. Seronok pulak.  Sekarang ni sebab sepupu exam, kita tak berniaga lah. Biar dia tumpukan pada study lah. Dua minggu cuti mendadih sebab lepas seminggu exam, dia cuti midterm pulak.

Tapi, semalam ada berita baik. Ada student blok lain nak jadi pengedar dadih kita. Baca elok-elok ya! Dadih tau. Bukan pengedar lain. Sepupu saya kata kalau pengedar dadah, dah lama dia kaya dan berhenti belajar. Kepala otak memasing memang kuat merapu. Cik abang sukalah sebab dapat pengedar tambahan. Saya suka juga dan terus berdoa agar kerajinan ini berpanjangan. Kalau tetiba malasku datang.. hai.... hai.. hai...

3 minggu berniaga dadih, pulangan memberangsangkan. Alhamdulillah.. Allah akan bagi rezeki kalau kita rajin. Tau dah kan tapi masih nak malas-malas juga. Apa laaa nak jadi?

Tolak modal semua, duit untung simpan dalam tabung Hello Kitty (bukan Osman Kitty bin Hello Kitty hahahaha) Masa dah pusing modal pertama tu, untungnya aku dah buat beli baju. Dasar perempuan suka membeli... hahaha... Malam tadi, belanja cik abang makan sebab dia banyak juga tolong memalam bahagian inspection yang saya lemah sikit. Mata rabun ..Dia akan pastikan produk bersih, takde semut atau habuk atau rambut. Kemudian dia tolong tutupkan cawan dadih dan susun dalam peti ais. Mana lah nak dapat suami yang very supportive ini macam. (ayat bodek berterusan)

 


Sedap pulak lauk siakap tiga rasa ni. 
Makan kat tepi Pantai Penarik dengan angin sepoi sepoi bahasa. 
Tak sedar tetiba ikan dah tinggal tulang.



2 comments:

pB said...

teruskan

jangan malas malas

Siti Asiah said...

sejuk tekak tgok dadih tu...:)