Pembaca Blog Ini...

Tuesday, July 28, 2009

Macam Sha dan Has...


Bila pergi blog sha, has dan beberapa orang teman blogger yang lain..
Tiba-tiba rasa semangat tengok mereka hilang ber kg kg!!
Jeles tau!!

Saya cakap dekat suami saya, yang saya nak diet.
Macam sha dan has.
Maklumlah... nak masuk bulan puasa ni, kan..
Bulan penuh barakah dan juga bulan untuk bagi peluang perut untuk berehat!
Bagi saya, kalau boleh 4-5 kg pada bulan puasa ni, kira ok dah kan?
Dari tak da turun langsung....

Selepas beberapa bulan meninggal menu diet saya,
saya rasa macam dah makin berat dah..
Walaupun, bila naik timbang, tak da apa-apa perubahan yang besar sangat!

Saya cuba mempengaruhi suami saya supaya turut serta menjayakan program diet ini.
Saya cakap kat dia, perut dia dah makin ke depan.
Saya ingatkan dia tentang risiko orang bersaiz XL.
Saya bagitau dia, nanti semua baju dia kena beli baru.
Saya cakap kat dia, "Hari tu kan kita diet, kurangkan nasi 3 bulan, banyakkan berat turun?"
Macam-macam saya cakap kat dia.
Akhirnya, dia termakan hasutan
Eh.. ini hasutan yang baik tau!

Macam biasa, kalau saya berdiet..
adalah tidak ada nasi dalam menu harian saya.
Tidak ada sama sekali.
Nasi akan saya gantikan dengan roti ke, oat ke setiap hari.
Kemudian, lauk-lauk rebus, panggang dan kukus..
Lauk pauk saja...
Sekali lagi tidak ada nasi!!
Ditambah dengan buah-buahan dan togok air masak dengan banyak.
Diperlengkapkan dengan aktiviti fizikal secara aktif!
~macam has.. buat senaman skipping!

Kalau ada pun, mungkin 2-3 sudu pada hujung minggu.
Itu sebab tak boleh nak elak, kena pergi rumah mertua.
Kang kalau tak makan kang, kecik hati pulak orang tua, kan..
Makan ambil hati, kata orang...

Minggu depan nak balik rumah mak..
Adui.. kena lupakan sekejap diet sebab mak kanmasak sedap!!
Haa... itulah masalah saya!
Saya harus lebih kuatkan azam, macam sha.. dan has..

Suami saya tanya,
"Sayang, nak target berapa kg pulak kali ni?"

Dengan muka selamba, buat-buat confident, saya menjawab,"
"40kg!!!"

HAHAHAHAHAHAHA
jom gelakkan saya beramai-ramai!...
Target saya yang sebenar sememangnya lebih realistik!


~harap-harap berjaya macam sha dan has...

8 comments:

honeylanz said...

besh kan if dpt 40kg!! tu weight awal2 zaman 20-an dulu..ayuh kita melompat sama2...

zh-ena said...

berat ena takkan kembali ke angka 40kg..hehehehe mustahil utk keadaan ena skang nie..

berat ideal ena ader lah 51kg
berat ideal ain baper?

~ain said...

has.. 40kg tu adalah berat ain andainya ain mahu menjadi underweight.. hehehhe

ena.. berat normal untuk wanita yang tingginya seperti ain ini ialah antara 43-55kg.. Ohoo.... Sangat banyak lagi yang harus dibuang! Paling kurang 15kg gituuuuuuuuu!

Zura said...

sy plak nk naikkan berat badan nie...byk dh org suruh gemuk sikit...makan selera aje...3 kali sehari lah makan tp still xleh naik gak...dok takuk 48kg aje berat nye...tp okeylah ngan tinggi nye sekali... :)
pape pun alhamdulillah...

~ain said...

zura.. untungnya payah nak naik badan macam zura ni..
ain pulak, tak de nye payah nak naik, tapi nak turunnya.. hahaha.. tersangatlah payah!

zura meh laaa amik sikit lelemak ain, kalau zura nak naikkan berat badan.. ain ada 15kg extra!

Mrs LVoe said...

ain,
sha bede bgoreng pun sha mkn gak ;-) ari2 rebus bole pengsan sha tau

sha xmo drastic sgt.. slow2 janji sihat.

~ain said...

sha.. yang penting gaya pemakanan sihat kan?

is@r said...

Dulu masa kurus cikeding...nak sgt berisi kunon nak seksi...bila dah montel mcm sekarang ni...dah gaduh nak kurus balik. Manusia memang xpernah bersyukur (Opps.. I'm talking about myself) :)

Tapi kalau nak naik ni payah nak turun. I get an advise from my fren, that I should get pregnant for 2nd baby and after that we can see the result --- but after give birth. Tu kalau turun.. kalau idak mcm mano plak?