Pembaca Blog Ini...

Wednesday, October 7, 2009

Apa dibeli? + Tata Sabah

Sepanjang di Sabah, saya tak beli banyak sangat ole-ole pun.
Sikit-sikit saja.
Maklumlah.. lepas-lepas raya ni kan sedikit gawat laaa..
Jadi, faham-faham laaaa kan..
hehehe

Berpatut-patut je laa..
Saya beli beberapa FM untuk koleksi peribadi.
Ada juga dua ke tiga ketul saya bagi kat kawan-kawan.

Kalau mak saya siap beli gelang mutiara bagai,
saya tidak begitu.
Gelang manik-manik ni je yang saya beli.
Haa.. cakap pasal mutiara, ada dua jenis.
Kalau yang jual di belah luar tu murah je.. itu mutiara sungai..
Kalau yang jual dalam almari kaca semua tu, mutiara laut..
Saya tak kesah pun, sebab bukannya minat pun mutiara-mutiara tu.
Gelang bebanyak pun, saya amik seutas je.
Yang lain semua bagi kawan-kawan..
hahahahahha

Cik abang saya tengah berangan nak menetap di Sabah
bekerja sebagai penjual gelang manik dan mutiara
di Pasar Kraftangan, Kota Kinabalu..

Beg-beg mengkuang ni pun ada jual jugak.
Tapi saya tengok je laaa..
Tak de nafsu pun nak beli
sebab kat Terengganu pun ada jugak..
heheheh

Terumbu karang pun ada jual jugak.
Katanya boleh buat ubat.
Ubat apa saya pun tak pasti...

Di Kota Kinabalu, ada pasar kraftangan.
Ini gambar dari depan pasar tu laaa...

Macam-macam ada jual kat situ.
Pelbagai jenis mutiara, cenderahati, perhiasan rumah..
Saya beli mendalah kain dan kayu gantung-gantung kat dinding tu..
Ada tempat gantung kunci, dan ayat Kursi yang gantung kat dinding tu.
Semuanya ala-ala kraftangan kaum etnik Sabah laaa..
Malas laaa nak ambil gambar, bateri kamera dah habis.
Malas nak pi charge.
Kalau makanan, kami beli kuih cincin.
Hape? ..........
Ingat nak bawa balik sini laaa bagi kawan2 rasa.
Tak sempat sampai KL, habis dah ehhhh..
Nak pi beli lagi, tapi malas nak pi jalan kaki kat pasar tu.
Tak tahu nak describe rasa kuih cincin ni..
Nak kata tawar, tak..
manis tak.. masin pun idak.. rempah2 pun idak..
Ntah laaa.. makan je laaa.. hahaha

Ada juga keropok amplang..
Rasa macam keropok ikan sini laaa..
Tapi, bulat-bulat. Ada rasa udang, ikan laaaa apa laaaa..
Itu pun sama. Habis sebelum sempat diselamatkan..
Takde rezeki kan...

Malam masa kat Kota Kinabalu tu,
adik saya ajak pi Pasar Filipine.
Malangnya, masing-masing dah kepenatan.
Cik abang awal-awal dah tidur..
Dia pun dah ala-ala kuat berposing dah.
Sampai nak tidur pun suh snap gambar dia lagi..
Kena penyakit bini blogger.. Redho je laaa...

Akhirnya, adik saya pi dengan kawan-kawan dia saja.
Dia kan konvo, jadi ramai kawan-kawan dia yang ada di Sabah masa tu.
Ada juga kawan-kawan dia yang memang orang tempatan sana.
Mudah je laaa dia nak pi mana-mana.

Ahad pagi lepas pi ambil gambar kat studio,
jalan-jalan sikit lepas tu terus jalan banyak ke stesen teksi..
Bengong punya jauh, tercabut urat kaki urat belikat semua..
Hampeh punya budak Bob (kawan adik saya), dia kata dekat je..
Sekali jalan, mak aiii... jauh nak mati.
Baik dia suh kami jalan sampai airport je.. hahahahahah
Tapi ye laaa mungkin dia dah biasa jalan jadi dia rasa dekat je laaa..

Kami ni yang tak biasa jalan, rasa jauh gilooooo..
Tambah-tambah pula, kami memang dah sedia penat.

Tak pe laaa...
lain kali kalau ada rezeki lebih,
sampai laaa ke Sabah lagi.

Hmm.. ini masa nak balik dah.
Atas flight..
Tata Sabah.. Hope to see u again!

~Mana cerita menyeramkan???
Nanti saya buat entri..
Sekarang masih takut lagi..

5 comments:

zh-ena said...

thanks ain ngan ole2 dr sabah tu

mmg cantik

~ain said...

ena.. sama sama =p

Zura said...

time kasih ain...cantik ole2 tue..

Nurhayati said...

syoknye jejalan sabah..

~ain said...

zura.. sama-sama... cantik ke? itu mmg khas untuk zura..

yati.. syok tengok tempat orang.. refresh otak dari kesibukan kerja..