Pembaca Blog Ini...

Tuesday, April 27, 2010

Misi LP (Laksa Penang) Part 2

Bahan aksesori nya:
Bawang
Timun
Cili
Salad
Limau nipis

Ini ialah telur.
Siapa tak kenal?
Kena terjun bangunan lah....

Ini tengah menggelegak kuah nya.
Macam kurang masam.
Habis semua asam keping saya bubuh dalam kuah.
hahaha
(asam keping dah berabad tak habis-habis)

Cik abang beli laksa yang halus-halus.
Dia kata dia tak suka laksa yang besar-besar.

Haa...
Sudah siap.
Boleh dimakan segera.

Merah-merah bibir dia.
Saya beruntung sebab dikurniakan suami
yang sangat tidak cerewet bab makan.
Semua dia sental..

Sedap ke tidak ke,
dia tetap kata,
"Sedap... Pandai bini abang masak!"


Walaupun dia pi rebus ikan,
lepas tu saya tanya dia, "Mana air ikan tu?"
Dia jawab, "Cuwoh.." ~buang


Aduiiii..
Tapi, cepat-cepat dia
pi rebus ikan lain dalam peti tu.


Hilang semua penat saya........


Tapi, kena dengar apa pak mertua cakap.
Pak mertua saya punya
tahap piawaian
adalah sangat ketat.
Haaaa...


Bila duduk jauh dari mak,
baru saya tahu yang
saya mampu buat
macam-macam sendiri.


8 comments:

miMiE aZiMaSK ^V^ said...

ainnnnnnnnnnnnnnnnnnnn

sampai hati..
telan telan ayaq liur mimie... hhheiihhh asik g blog org.. dok telan2 ayaq liur je tgk makanan.. apa mau jadikk nieee.....


neway.. laksa is my fav too

lelagi assam laksa

~ain said...

mimie.. alahai.. mimie terliur ke.. haha memang kalau pi blog orang, tgk makanan rasa macam nak sekarang jugak..

assam laksa sodap, beb!!

chugie said...

wah..nampak sedap lah..

bagi ler resipi, nanti bleh sy try error n letak kat Dapurchugie.. boleh x??

~ain said...

chugie.. mak aii.. nk resepi.. malu i.. i pun br je belajar2..

CkDs AhRa said...

kelako lah ise nie..ada ke di cuwohnye air ikan tu...hahahha...byk masakan kena rasa nie pg umah along..hahahah

~ain said...

ck.. aku macam tekanan gile masa dia takut2 nak jawab yang dia cuwoh air rebusan ikan tu.. aku nak marah pun tak sampai hati sebab aku ingat dia tahu.. so, takde laaa aku bagitau yang air tu jangan di cuwoh.. adoi..

tapi, syukur sangat sbb dia nak tolong.. mmg jenis ringan tulang kalau bab2 menolong kat dapur...

CkDs AhRa said...

mesti muka stress gila kan masa tu...??tapi ok lah laki nak nolong..dpt laki tahu kangkang jerk yg sakit tu...tahu2 siap jerk...lagi stress..

~ain said...

ckds.. stress + kelakar + kasihan + eeeeeeeeehhh.. mcm2 laa... hahahha