Pembaca Blog Ini...

Monday, May 31, 2010

Cikgu English

Masa pi kenduri kat kampung tu,
saya jumpa cikgu English masa saya
darjah 3, 4 dan 5.

Cikgu ni selalu suruh saya buat latihan English
sampai saya tertidur-tidur dalam kelas.
Cikgu ini ajar membaca dengan intonasi yang betul,
hingga saya hafal ayat petikan karangan
dalam buku teks English itu sampai hari ini.


"Mount Kinabalu [tajuk]
Mount Kinabalu is the highest mountain in........"

~Opssss.. dah lupa rupanya!
Semoga teacher tak baca blog saya ni...
Kalau tak, mati laaa saya kena baca lagi petikan tu banyak kali.
HAHAHAH


Bila jumpa mak saya, beliau siap tanya lagi,
"Mana pensyarah ko tu Na?(nama manja mak saya di kampung)"


"Oh, cikgu.. Jangan lah panggil macam tu. Malu i!"
~Tak pasal-pasal je kang kena lesing kang.
Mengada nak malu-malu.


Cikgu Mawarti namanya.
Cikgu yang memang 'wanita besi'!
Mengapa saya kata macam tu?
Beliau sangat gigih membesarkan 6-7 orang anak
setelah kematian suami secara mengejut.
Masa tu, anak-anak beliau kecik-kecik lagi.
Besi tak besi kalau macam tu?


Dua-dua ni cikgu saya.

Sorang cikgu English.
Sorang lagi cikgu memasak, mengemas (walaupun tak berapa pandai lagi).

=)


No comments: