Pembaca Blog Ini...

Thursday, July 22, 2010

Belimbing Buluh

Ada satu hari tu,
saya rasa nak makan ikan cencaru
masak lemak
bubuh belimbing
buluh dengan taruk sawi.



Pernah dengar masak lemak taruk sawi?
Itu masakan mak saya tu.
Sedaaaaaappp... hehehe



Seperti biasa,
saya kalau nak masak apa-apa,
kena tanya cik abang dulu.
Sebab sudah lumrah alam (lumrah alam katanya)
cik abang yang akan pergi ke pasar,
ke kedai mencari bahan-bahan.



Saya pesan belimbing buluh..
Belimbing buluh ye!


"Yang, belimbing buluh tu macam mana?"

"Laaaa... belimbing buluh tu macam belimbing laaa tapi tak bentuk bintang"

"Yang pahit-pahit ke?"

"Ish... tak.. rasanya masam. Yang pahit tu peria laaaa"

"Yang masak rebus air tu ke?"

"Ish.. itu labu air.. Belimbing buluh tu tak besar. Kecik-kecik je. Warna hijau."

"Tah laaaaa... Tak tahulaaaa" ~give up laaa tu.


Malam tadi, tanya en google.
Keluarlaaaa gambar ini.


"Abang, ni lah belimbing buluh tu"


Dekat 5 minit juga laaa dia duk tenung gambar ni.



Kemudian dia jawab dengan confident tahap beta...
"Oh... memang tak tahu. Tak pernah tengok!"



Ye ke abang ni?
Mungkin kena tanya abah kot.
Apa orang Setiu panggil belimbing buluh?
Takkan laaa belimbing buluh tak tumbuh kat Setiu kot!


hehehe

11 comments:

A N A K - A N A K K U said...

hehehe...tue belimbing buluh erk name nyer, sy panggil belimbing kecik² jer...tp mmg sedap latak dlm msk lemak

~ain said...

haaa.. tau jugak belimbing kecik2.. cik abang gue, penat gue explain.. hehehe

honeylanz said...

jiran depan rmh has kt kg ada pokok belimbing buluh ni...dah 8 thn jd bini org..x pernah lagi siang / masak ikan cencaru kecuali ikan kering... jaket besi dia kerass...heheh

~ain said...

ain tak siang ikan.. biasanya cik abang yang siang. kalau tak pun, masa beli tu minta orang jual ikan tu siangkan. Balik rumah cuci2 je.. hehehe

Tihara said...

ahaha..tu le die org laki..tp diorg ni akan sedaya upaya bertanya taww..kalo kat apsa tu..abg akk pesen camtu..nk try la menu tu..gulai lemak letak sawi n belimbing buluh ye..cam best jer :)

zaza said...

susah nk dpt dh skrg ni..

n.a.j said...

a ah..mg panggil ni belimbing buluh...mak ain suka wat basuh hilangkan hanyir ikan..

~ain said...

kak tihara.. best.. kalau kena cara masak memang sedap. jimat masa juga tak yah masak sayur.. heheheh

~ain said...

kak zaza.. a'ah tu laaa pasal.. patut laaa cik abang kita tak tahu.. dah pupus kot.. hahaha

~ain said...

ain.. kalau masuk dalam masak lemak ikan, belimbing ni masuk dalam kuah menggantikan asam keping.. Sedap..

Zura said...

mmg sedap masak lemak belimbing buluh tue..