Pembaca Blog Ini...

Wednesday, April 20, 2011

Rosak Gulai Sebelanga


Itu laaaaaaaaaaaaaa..
Sedih gila petang semalam.


Jadual yang padat semalam buat saya tak sempat nak baca buku untuk hari ini.
Jadi, petang tu pukul 4.45 baru start baca buku.
Baca baca baca, ehhhhhhhhhh.... dah pukul 6.
Balik laaaaaaa kan sebab mesti cik abang gue dah balik.


Singgah pasar jap beli santan (konon) dengan kunyit hidup.
Saya selalu beli santan kotak tu je.
Petang semalam tak de pulak santan kotak tu..
Nak masak gulai ikan sungai apa tah yang abang beli sehari sebelum tu.
Belasah je santan yang dah siap perah tu.
Yang buh dalam bekas kecik tu.


Sampai rumah, ehhhhhhhhh.. pak mertua ada laa.
Dia saja jalan-jalan ke rumah saya. (Pelik tapi benar)
Ok, saya pun masak laaa terus sebab cik abang ajak abah makan sekali.


Plan..
Masak nasi
Ikan sungai tu nak masak lemak cili api
Goreng ikan pekasam
Tumis kacang panjang


Masak seperti biasa.
Tetiba... lepas masuk santan, kuah jadi merah (oren).
Pelik..


Dalam kepala,
"Kot banyak cili api warna merah kot. Tu jadi oren tu.."


Lepas tu, cium bau kuah tu..
"Eh.. lain macam je bau kuah dia.. Oh, entah-entah santan sawit kot.. Lagipun, makcik tu tak buh dalam peti. Santan sawit kan tahan lama..."
wakakaka... terpengaruh dengan student punya presentation yang buat rancangan perniagaan jual santan sawit.


Lepas tu rasa,
"Ya Rabbi, apesal teruk nau rasanya ni?"

Panggil cik abang...
"Apesal rasa dia pelik?"


Ah.................
Rupa-rupanya, yang saya beli tu ialah kapur.
Bukan santan!!!!!!!!!!!!!!!
Kapur makan tu tau.
Bukan kapur kasut.


Saya pening!
Saya dah tanya makcik kat pasar tu, "Santan ni berapa sebekas?"
Bekas yang macam orang jual taufu fa tu..


Makcik tu jawab, "Samah... " ~ 50 sen tau! Bukan Abu Samah.


"Ok, saya amik dua!"


wahahahahhaha...


Sambung..
Lepas tu, angkut abah pi makan kat kedai je.
(Sambil cover malu!)

Pertamanya!
Sedih sebab kesian kan ikan tu.
Kesian dia lemas dalam kapur.
Kena buang laaaaaaaaaaaaaaa..

Keduanya!
Penat je saya pi tumbuk blender semua bahan tu.
Tak duduk langsung tau.
Terus pi dapur masak.

Ketiganya!
Malu den ngan pak mertua.
Eh, bukan salah saya.
Saya dah tanya kat makcik tu, "Santan ni berapa sebekas?"
Makcik tu jawab, "Samah.." Dia tak cakap pun kapur!!!!


Cik abang kata,
"Ada pengajaran kat situ!"


"Eh... kan saya tengah belajar pi pasar ni!
Manusia kan belajar dari kesilapan!"



8 comments:

Tihara said...

wahh murah nye kalo santan samah loni seploh riya..pape pun makan luar tu terbaekk..

ArELeEz said...

kerana kapur sebekas, maka rosak gulai sebelanga.. heh3..

xpe.. learn from mistakes.. ;)

pB said...

sebab tu rega dia 'samah' jah ...

Joy said...

huhuhuh..kasihan ikan tu lemas dlm kapur ;)

ckdsahra2324 said...

hahahaha...hanya mampu gelak..hahahahah

~ain said...

hamboi, korang! cepatnya komen hal hal nak menggelakkan saya ye! wahahaha

PUANSTOBERI said...

haha.. kok santan sebenar murah banget tu. Hihi.

santan sawit bes jugak. Retu sempat la merasa sebungkus. Nak beli lagi tatau kat mana ada tah. Kata kt mydin ada, tp sik lupa je kalo dah ke mydin tu

~ain said...

kak reen.. akibat org jarang pi pasar.. semua main tulis, kirim kat cik abang je.. heheh