Pembaca Blog Ini...

Friday, June 28, 2013

Kenduri Tahlil

Sabtu (28 Jun)

Mak dan adik beradik emak yang beberapa orang decide nak buat kenduri tahlil. Busu, Achik, Mak dan Uncle je pun. Tapi, makanan... Ya Rabbi meriahnya!

Nasi putih
Daging masak hitam
Ikan + kundur asam rebus (uncle Taib mancing ikan kat laut)
Sambal udang (uncle beli udang besoooo)
Pucuk ubi masak lemak (pucuk ubi petik belakang rumah)
Ikan goreng
Air sirap
Dadih 
- Tak de gambar lauk sebab tak sempat ambil gambar pun. 

Ada lagi kot lauk tambahan. Tapi, saya udah lupa kot. Sebab banyak sangat dan asa tetamu datang tu saya tak jenguk pun lauk. Saya buat dadih sampai 6 paket. Tidur pukul 2 pagi. Kaki dah lenguh pi mari pi mari. Last sekali, cik abang tolong saya masukkan semua dadih dalam peti ais sebab dia tengok saya dah penat gila babun. 

Tapi, dadih habis licin lecut. Hot item. Tak sia-sia aku buat semua tu. Semua orang tua muda kecik besar makan dadih saya. Ada perisa kiwi, anggur, manggo dan honeydew.



Sehari sebelum kenduri, emak buat karipap. Saya belajar lah sikit-sikit. Buat inti karipap.  Masa kecik-kecik dulu mak selalu marah kalau makan inti karipap. Mak kata nanti sakit perut. Padahal, tak nak inti habis. hahhaha... Kena temberang!




Saya gelek tepung. 
Emak ngan Icah kelim tepi karipap. 
Saya tak pandai kelim. Selalu pakai ketip ketip tu aje. 
Mak kata pakai benda tu leceh. 
Kalau tak kena 'gam' dia terbukak.. 




Emak kata nak angkat masa kenduri nanti. 
Saya siap sorok sebab tak nak kasi. Hahahaha Tamak! 
Eh... biarlah! 
Bukan setiap hari emak buat karipap. 
Sedap! Takkan nak bagi orang pulak. 
Itu lain kali. 
Kalini kita makan dululah...


Ada banyak lagi cerita pasal balik kampung... 
Nantilah kita update lagi, ya!

No comments: