Pembaca Blog Ini...

Monday, September 7, 2009

Tip rumahtangga...

Ainon Mohd. Tip rumahtangga bahagia: Setiap kali balik ke rumah mertua, beritahu suami supaya duit yang dia mahu berikan kepada ibunya itu, serahkan sahaja kepada kita... Biar kita yang berikan duit

Kamariah Othman
Kamariah Othman
memang itu amalan kami semenjak berkahwin...alhamdulillah dah bertahan 25 tahun...
about an hour ago
Hanieliza Kamarudin
Hanieliza Kamarudin
Alhamdulillah..suami kakliza memang serahkan tugas memberi duit pada ibuayahnya pada kakliza....
about an hour ago
Anuar Manshor
Anuar Manshor
Terima kasih atas tip yang bagus ini puan.
about an hour ago
Nadzrina Abdullah
Nadzrina Abdullah
erm... Suami saya plak jgn kata duit, dr selipar sampai ker kuih raya saya lah yg uruskan. Alas meja pun saya lah jugak! Kdg2 kalau kita pura2 senyap dia pun blh diam jer... Yg dia tau bila dia bg duit pandai2lah nak beli apa kat mak ayah dia. Untung lah dia sbb dia takyah nak wat kat mak ayah saya semua benda tu sbb mak ayah saya dah lama takda. Alahai...
about an hour ago
Op Zaharin
Op Zaharin
tip rumahtangga musim raya: belikan mertua barang-barang persediaan raya (kuih raya, bekas letak kuih raya, langsir raya dll)
about an hour ago
Muhammad Firdaus
Muhammad Firdaus
Setuju puan..hadiah2 pun biar wife yg bagi.Mak kita otomatik tau yg itu hadiah kita berdua..tapi kalau kes mcm Puan Nadzrina tu x dapek den nak nolong
about an hour ago
Haizammuri B Harun
Haizammuri B Harun
Itu tak ikhlas tu..cuma nak bodek..
about an hour ago
Ainon Mohd.
Ainon Mohd.
Bodek mak mertua, itulah yang paling berbaloi, sebab pahala menyukakan hati ibu bapa mertua sangat besar....
about an hour ago
Ainon Mohd.
Ainon Mohd.
Puan Nadz,
Beruntung sungguh ibu bapa mertua puan kerana mendapat menantu yang menjaga mereka bagaikan menjaga ibu bapa sendiri.... Sudahlah manis orangnya, manis lagi hati budinya!
58 minutes ago
Isma Saring
Isma Saring
betul puan..itu yg saya selalu buat:)
56 minutes ago
Zainab Itam Drani
Zainab Itam Drani
suami saya berikan duit saya dan duit dia bersama2, sekaligus di hadapan saya. jadi, mak mertua saya pun dengan malu2nya ambil. tapi, kenkadang, saya yang berikan. so, ikut sempat, lah. tapi, mertua dah duduk lama dengan saya...sejak berkahwin lagi....on and off, lah. jadi, mertua lebih sebagai ibu....
56 minutes ago
Reen-Haslinda Uyup
Reen-Haslinda Uyup
erm..satu tips yg berguna bagi saye masih belum berkahwin..
56 minutes ago
Isma Saring
Isma Saring
yup...bukan apa itu akan lebih merapatkan hubungan antara mertua dan menantu:)
54 minutes ago
Ainon Mohd.
Ainon Mohd.
Puan Zainab, ibu mertua puan teramat bertuah. Walaupun duduk serumah menantu dan anak masih memberi wang sebagai hiburan. Subhanallah.... baiknya puan!
54 minutes ago
Haizammuri B Harun
Haizammuri B Harun
Jgn lepas kahwin jdi lain plak yer..hehehe
52 minutes ago
Isma Saring
Isma Saring
yup..betul tu puan
48 minutes ago
Ainon Mohd.
Ainon Mohd.
Tuan Isma,
Bukan setakat hubungan mertua dan menantu (perempuan) menjadi rapat, malah mertua akan "tune" anak lelakinya kalau anaknya berani "buat benda pelik-pelik".... Tak payah kita komplen, emaknya sendiri yang akan memarahi anak lelakinya....
48 minutes ago
Kassim Selamat
Kassim Selamat
Tip di sebelah mertua (ibu isteri) adakah sama?. Si suami pula yang menyerahkan duit kepada ibu mertua. Terasa janggal pula...hehe
Dahulu, saya serahkan duit melalui isteri untuk diberikan kepada ibu mertua.
47 minutes ago
Ainon Mohd.
Ainon Mohd.
Tuan Kassim,
Lazimnya, apabila suami beri duit suruh kita serahkan kepada ibu bapa kita, kita (dengan bangganya) akan berkata, "Mak, ini duit abang (Kassim) beri...."
45 minutes ago
Nadzrina Abdullah
Nadzrina Abdullah
puan...terima kasih. Sbnrnya saya xde mak ayah dr kecil. keluarga pun takda. Jd bila kawin saya hepi sgt sbb ada mak dan ayah. Ada kampung dan plg best...saya adalah anak menantu yg plg mrk syg sbb mrk xde anak pompuan. 3 3 lelaki. Sorg lg tak kawin. Abg ipar plak kawin dgn sedara sendiri. Jd saya agak manja di situ...best kan? Hehehe... Hubby tak berani nak wat hal sbb nnt saya report automatic dia di panggil mengadap! Haha...
42 minutes ago
Kassim Selamat
Kassim Selamat
Hahaha....betul itu puan! Itulah yang selalu saya dengar. (Dengar dengan bangganya)
40 minutes ago
Hasni Muhamad Daud
Hasni Muhamad Daud
nanti takut mak mentua ingatkan dia akan dapat dari anak dia lagi ..
36 minutes ago
Kamal Arish
Kamal Arish
Yelah tu
32 minutes ago
Siti Rafidah Hassan Basri
Siti Rafidah Hassan Basri
Ibu mertua juga perlu dihormati walau dalam apa jua keadaan. Perlu bersabar sentiasa apabila ibu mertua tetap tidak menyukai walaupun kita telah melakukan segalanya. Diingatkan walaupun apa jua keadaan suami perlu mendahulukan ibunya dari isterinya sendiri.Itu yang selalu saya ingatkan pada diri sendiri:)
18 minutes ago



Saya salin dari Facebook Puan Ainon (mentor kepada mentor saya)...
Pelbagai tip boleh didapati bila saya add Puan Ainon dalam Facebook..
Walaupun saya tidak ada mak mertua, abah adalah bapa mertua merangkap mak mertua juga!!!

2 comments:

honeylanz said...

tul tuh. nk suami syg kita extra.. kita kena syg mak ayah dia dulu ;)

~ain said...

has.. exactly..