Pembaca Blog Ini...

Wednesday, October 28, 2009

Entri Caca Marba (Kenapa Caca dan Marba ye?)

KERJAYA
Hari ini adalah hari yang sungguh bosan.
Kerja dah beres..
Marks
semua dah publish kat student.
Ada yang .....

"Alaaaaaaaaaaaaaa.. cik kenapa sikit?"
~eh.. ko yang jawab lebih kurang.. ko nak tanya aku lak kenapa sikit...

"Alaaaaaaaaaaaaaa.. cik.. tambah lah lagi sikit..!"
~ambil pen ni haaa...
pi tambah berapa ko nak..
tapi kat kertas tu je laaa..
kat rekod saya no additional marks...

"Cik berapa lagi nak lulus ni cik"
~kira sendiri.

"Cik.. final nanti.. bla bla bla..."
~Serius... memang macam-macam ye.


PENULISAN
Editor dah email, tanya peratusan royalti laaa apa laaa..
Wow.. wiiiiiiiiii.. junior juice! ~tetiba
Royalti?
Bila nak approve sinopsis baru ahkak ye agaknya. Hihihi


SUAMIKU SAYANG
Cik abang saya masih belum baik selsema batuk lagi.
Suara dia pun dah berubah jadi ala-ala bapuk dah..
(hahahha.. sorry bang.. i'm telling u the truth)

Semoga cik abang saya yang sedap dipeluk..ish..perlu bagitau ke? cepat sembuh ye.
Mak saya sakat cik abang.
Mak kata cik abnag rindu kat abah dia laaa tu.
Dulu pun masa abah dia pergi Mekah pun dia demam.
Eleh, tak nak mengaku yek!!
Agak-agaknya kalau dia rindu kat saya, demam tak dia?
Wallahualam.. =)


KELUARGA

Mak call petang ke malam semalam (tak ingat),
mak kata, raya haji nanti tak payah balik Serdang.
Sebab mak ayah dan adik2 mau beraya di rumah kami.
Macam pelik saja mak pak beraya rumah anak.
Sebenarnya, ayah nak balik rumah mak dia (nenek saya) di Kelantan.
Dah lama oooooo tak balik.
Cik abang saya sendiri, tak pernah pun pergi rumah nenek saya di Kelantan.
Seingat saya, kali terakhir saya jumpa nenek,
masa kenduri sambut menantu di rumah abah.
Kedua terakhir, masa saya bertunang.
Masa tu, nenek pesan...
jangan pakai mekap-mekap masa bertunang ke kahwin ke..
Siap bagi ayat Surah Yusof.

Nenek kata lagi, tak yah buat hantaran semua ni..
Membazir...
Nikah je yang wajib.
Hehehe..
Kalau nenek datang masa kenduri kahwin saya
harus lah dia merepek pulak pasal bersanding semua ni kan.
Pepaham laaa orang tua..

Tapi, saya tak pernah bersanding ye.
Tak kuasek saya..
Hahaha.. siapa yang suka tu, tak pe laaa kan.
Tapi, saya tak suka. I't really no me okay..!
Pelamin je ada untuk ambil2 gambar.
Mak saya buat sendiri yang simple-simple je.

Sepupu saya pernah kena sound tepat ke muka nya..
"Kulit muka nak jaga, tapi aurat tak nak jaga!"

Ada lagi satu pesanan....
"Long, jaga badan sikit badan tu Long..
Tapi, kalau dah keturunan nak buat macam mana kan"
~nada tak boleh blah.
Saya senyum je.

Sebab?
Pengantin kan, mesti laaaa senyum.
Kalau ahkak bukan pengantin hari tu, sudah tentu ahkak jawab begini,
"Bukan Along minta makan dengan sesiapa pun... Ada masalah ke?"

But, TQ for my dear sister
yang tolong ahkak jawab kan di hari itu.
Sila jangan salahkan keturunan saya ye.
Kalau saya gemuk ke apa ke,
bukan salah keturunan saya (saya tau dia nak kata mak saya).
Itu adalah salah saya yang tak jaga makan.
Bukan salah mak saya walaupun memang mak saya masak sedap..

Tapi bab gila Internet ni, memang penyakit keturunan.. =)


Hahahhaha..
Sabo je laaaa kan..
Orang tua memang begitu.
Kita kena dengar je laaaa apa yang dia nasihat kan.
Tak yah pikir sangat cara dia sampaikan nasihat itu.

Aish..
teeeeeeeeeerrr panjang pulak bebelan saya, ye!!
hehe

3 comments:

Anonymous said...

ak ahh terpjg lak n3 ain. siap ada mcm² lak tuh ;)

zh-ena said...

org tua memang mcm tu ka..cakap main lepas jea tak tgk pun kita nie terasa ker aper..tapi klu family terdekat ckp mcm tu..buat tak endah jea..msk telinga kanan keluar telinga kiri..

klu org luar mau kena sound balik hehehehehehehe

Imran Yusuf said...

Sedikit kisah ayah di laman Universiti PTS:

http://universitipts.com/index.php/site/comments/menterjemah_lebih_menguntungkan_daripada_menulis_karya_asli/