Pembaca Blog Ini...

Wednesday, October 23, 2013

Bubur Ayam dan Wanita Bubur

Masa tengah online, terpandang orang buat bubur ayam. Saya pun tiba-tiba teringinlah. Terus pi rendam beras dua cawan. Arghhhhh.. banyak! Terpaksa bahagi dua.

Resepinya mudah. Ala-ala campak-campak. Bahan-bahan memang yang dah ada kat dapur. Korang google ajelah cara nak masak bubur ayam.

Isnin bubur ayam

Selasa bubur kosong dengan lauk daging masak merah. 
Daging kurban adik ipar kasi duk bertapa dalam peti ais. Baiklah kita masak sebelum apa-apa terjadi terhadap daging tersebut. Dek kerana penat teramat, tengah masak boleh tertidur dan bangun pukul 10 malam untuk makan apa yang dimasak petang. Ahai...



Saya sangat tabik pada emak emak yang berkerjaya. (Yang surirumah pun hebat juga) Yang balik lewat petang. Memasak. Sambil layan anak-anak kecil. Layan suami. Nak kemas rumah. Nak basuh baju. Adui.. Saya yang melayan diri sendiri ni je pun dah tak berapa nak larat. Kadang-kadang nangis dalam hati. Mujur lah cik abang rajin membantu. Kalau tidak aku yang lembik macam bubur nasi ni memang tak dapat harungi semua ni. Aku kan wanita bubur. Lembik.

Bulan 3, (kalau jadi) cik abang kena transfer kerja kat lain. Maybe Kedah or may be Penang. Atau mungkin KL. Maka, akan bermulalah kembali episod PJJ kami. Saya rasa saya sudah cukup dewasa untuk harungi  kejauhan. Sudah cukup kuat untuk berdikari. Tak macam dulu lah kan baru kahwin. Lepas tu, ngada tahap gaban lagi. Sekarang, nak mengada pun tak de orang nak layan. Hahaha. Tapi, tak nak pk lagi. Biarlah. Belajar redho. Pujuk hati perlahan-lahan. 

Saya tak nak paksa cik abang berhenti dari company sekarang dan kerja sekitar sini aje hanya kerana saya nak bersama dia. Saya tak nak jadi kejam dan pentingkan diri. Saya tengok semenjak cik abang kerja dengan company sekarang, dia nampak lebih gembira dan bersemangat. Kenapa kita nak cantas keseronokan itu, kan? Saya kena beri peluang cik abang meningkatkan kerjaya dan pengalamannya. Mana tahu satu hari nanti bila hidup dia dah senang, saya boleh menumpang.Kalau masa tu dia lupakan saya pun, tak mengapalah. Apa boleh saya buat. Saya hanya mampu berdoa, agar sayang dia pada saya takkan berubah sampai hujung nyawa.


~Sekian sahaja bebelan dari wanita bubur.

3 comments:

Zarena Heeney said...

hehehehhehe doakan semoga dihatinya ada ain sahaja hehehhee

Sidratul Muntaha said...

bak kate org omputih...
man always need an encouragement.
there's always a woman behind the suscces of man..

bubur makan selalu mmg sedap ain
tpinya..
aku takleh selalu,sembelit nnti

~ain said...

ena.. Aminnnnnnnnnnnnn!

ayu.. sembelit? kenapa ek?