Pembaca Blog Ini...

Sunday, February 22, 2009

Berebut pula...

Kali ini kali kedua rumah kami dimasuki lipan bara..


Lipan bara..
Kali pertama, bulan 12 tahun lalu. Ketika itu, mak saya terkena gigitan lipan bara itu di kaki kanannya..Kami hendak ke Kota Bharu petang itu. Suami saya mengangkat baju di jemuran. Mak saya tidak senang duduk, menyibukkan dirinya mengangkat kain buruk di tembok rumah pagar walaupun tiada siapa pun yang menyuruhnya berbuat demikian. Mungkin lipan durjana itu ada di celah-celah kain buruk tersebut. Saya yang ketika itu sedang di dapur mengisi air masak di dalam botol (nak buat bekalan dalam kereta), terkejut laaa...

Mak saya berlari-lari ke dalam rumah meminta saya mengambilkannya air. Saya fikir mak saya nak rendam atau meletakkan air di tempat terkene sengatan itu. Dengan pantasnya saya ambil air paip beri pada mak saya.. Rupanya mak saya mahu minum air itu.. hehehhe.. Kalau lah saya tahu.. tentu saya ambil air masak yang saya sudah isi dalam botol tadi..

Suami saya suruh bawa ke klinik.. Doktor beri suntikan se das.. Namun, misi ke Kota Bharu masih diteruskan..

Suami saya kata, "Lipan tu gigit mak. Kalau gigit sayang, abang yakin kita takkan jadi ke Kota Bharu ((saya seorang yang tidak tahan sakit dan suka menangis a.k.a Manja, mak saya seorang yang kuat dan tahan sakit..))

Adik Bongsu saya pula berkata, "Kalau naim yang kena gigit, mesti naim mati terus.." ahahhaha entahapa-apantah..

Alaaa.. itu bukan kali pertama rumah saya dimasuki binatang berbisa..lupa pula tentang ini.. Rumah saya juga pernah dimasuki anak ular.. Peristiwa ini berlaku juga semasa mak saya ada di rumah saya.. Ular itu masuk dari pintu dapur, dan menyorok di belakang beg laptop ayah saya..Ohoooo....

Sangat menakutkan.. Saya dan semua orang yang ada dalam rumah ketika itu sangat penakut.. Tinggallah mak saya sebagai heroin dan suami saya sebagai hero, mengambil kayu untuk memukul ular itu.. Kami yang lain ada yang lari keluar rumah, ada yang panjat kerusi dan menjerit-jerit ketakutan (saya lah tu) dan ada yang panjat tembok pagar di luar rumah (over acting)

Semalam..Sejarah berulang kembali..
Sedang saya berbaring dengan asyik sekali.. Saya terdengar bunyi yang aneh.. Macamana nak gambarkan ek bunyi tu. Bunyi seperti manik yang banyak jatuh di lantai.. bertubi-tubi.. saya tergerak hati nak memandang ke belakang. Saya lihat lipan bara.. oh, saya sangat gementar..panik dan speechless. Bunyi kakinya yang banyak berjalan di atas tikar getah..

Mujur suami saya ada di sisi.. Saya terus bangun berdiri dan terus masuk ke dalam bilik..Ketakutan dan kegelian.. Suami saya pelik dan saya hanya mampu menundingkan jari saya ke arah makhluk berkaki banyak itu.

"Astaghfirullah.. Ya Allah, besarnya!!" Suami saya bersuara dan berdiri tegak beberapa saat. Mungkin dia sedang berfikir secara pantas, apa yang hendak dilakukannya sebagai hero (saya sebagai heroin yang tidak boleh diharap, dan mempunyai tahap kepanikan yang tinggi)

Suami saya lantas ke dapur, dan mengambil gadget-gadget nya, memenyekkan lipan durjana itu.. Tamatlah riwayat lipan itu di tangan hero ku yang kacak (wah.. tetiba)

Saya masih di dalam bilik, dan di tangan saya memegang sebiji bantal tanpa sebarang tujuan. Mungkin itu lah tindakan refleks yang saya lakukan ketika panik..

~ Selepas kejadian itu, suami saya hanya diam sahaja.. Saya pelik lah.. Risau juga takut terkena badi mayat lipan ke hape ke.. hehhe

Saya tanya lah..
"Abang kenapa? Senyap je dari tadi. Ok ke tak ni?"

Suami saya: Ok. Cuma terbayang lipan tadi tu.. Besarkan, sayang? Terkejut abang..
Saya: Ya lah, besar.. nasib baik owg perasan. Kalau dah sembunyi kat rak ke, kat dapur ke, bilik baju ke.. Eeee....gelinya..
Suami: itu lah.. Abang risau lah.. Nasib baik tak kena gigit. Kalau abang kene gigit takpe lagi. Kalau sayang yang kena, tak sanggup abang tengok..
Saya: Tapi, bagi owg la, kalau owg yang kena tak pe lagi.. Kalau abang yang kene, takut owg. Dah laa owg ni panik je tak tahu nak buat apa.. Macam tadi, tak mampu nak cakap apa-apa. Tunjuk2 aje ..
Suami: tapi, bagi abang biarlah abang kene sebab nya abang kan boleh tahan sakit, yang sayang tu mesti meraung-raung ke, ape ke.. cuak gak abang kalau gitu..
Saya: Alaa.. biarlah owg yang kene sebab kalau owg kene abang bleh lagi nak bawak g klinik.. kalau owg ni, mana lah nak g klinik.. panik dan penakut aje...

~~ laaaaa.. berebut nak kene gigit lipan pula...

Nota Kaki: Petang ini, suami saya mahu beli belerang.. Mak kata, bagus untuk elakkan binatang berbisa masuk ke dalam rumah. Taburkan sekeliling rumah terutama di mula pintu masuk..

No comments: